Terug naar blog overzicht

Zoekwoorden analyse 101

3 minuten leestijd

Zoekwoorden analyse 101

Artikel delen:


Een zoekwoorden analyse, je hebt  er vast eens van gehoord. Maar wat is het nu precies,  waarom is het zo belangrijk om een zoekwoord analyse uit te voeren en wat levert het je uiteindelijk op? Wanneer je geen online marketeer bent zul je ongetwijfeld met veel vragen over zoekwoord analyses zitten. Door middel van deze zoekwoorden analyse 101 helpen wij je op weg.

Wat is een zoekwoorden analyse?

Bij een zoekwoorden analyse doe je onderzoek naar de woorden en termen die jouw doelgroep gebruikt wanneer ze op zoek zijn naar antwoorden op de vragen waarmee zij rondlopen. In de praktijk komt het neer op het correct inzetten van de juiste tools, het helder hebben van je doelstellingen en het gebruiken van je gezonde verstand. Een veel voorkomende valkuil bij het uitvoeren van een zoekwoorden analyse is het enkel online uitvoeren van onderzoek. Een zoekwoorden analyse speelt zich niet volledig online af! In veel gevallen zul je in de eerste fases van je zoekwoorden analyse gebruik maken van offline gegevens, zoals kennis en ervaring van medewerkers en klanten.

Wanneer voer je een zoekwoorden analyse uit?

Er zijn twee momenten waarop je een zoekwoorden analyse uit kan (en idealiter uit zou moeten) voeren, ten tijden van ontwikkeling van je website of wanneer je je website in gebruik hebt. De redenen hiervoor zijn simpel. Wanneer je vooraf een zoekwoorden analyse uitvoert kun je de resultaten tijdens het ontwikkelen van je website direct meenemen. Wanneer je een zoekwoorden analyse uitvoert op het moment dat je website in gebruik is geeft het inzicht in blind-spots en verbeterpunten.

Waarom een zoekwoorden analyse?

Naast de concreet benoemde bovenstaande punten zijn er nog veel meer redenen om een zoekwoorden analyse uit te voeren. De belangrijkste reden voor het uitvoeren van een zoekwoorden analyse is het verkrijgen van inzicht in je doelgroep. In tegenstelling tot andere methoden voor het verkrijgen van inzicht in je doelgroep levert een zoekwoorden analyse zowel kwantitatieve als kwalitatieve data over een zeer breed spectrum op. Bij een zoekwoorden analyse kom je data tegen die bij andere methoden zoals enquêtes, interviews en co-creatie buiten perspectief blijven.

Een zoekwoorden analyse geeft je als het ware de mogelijkheid om rechtstreeks in het digitale brein van de consument te kijken. De resultaten zijn puur en komen rechtstreeks van de bron af  waardoor er minder tijd is om de vraag, het antwoord, idee  en formulering hiervan te laten beïnvloeden door menselijke en sociale factoren. Let op, hier is wel een voetnoot vereist: Hoewel er vele wetenschappelijke onderzoeken zijn die via indirecte interpretatie leiden tot deze conclusie, is er tot op heden (helaas) geen direct onderzoek gedaan naar de concrete verschillen tussen het gebruik van zoekmachines en andere klant/doelgroep onderzoeken.

Wat kun je met de uitkomsten van een zoekwoorden analyse?

Optimaliseren. Het is zonde om de uitkomsten van je zoekwoorden analyse enkel te gebruiken voor je SEO, het optimaliseren van je organische vindbaarheid in zoekmachines. De uitkomsten van een zoekwoorden analyse kun je namelijk gebruiken om je hele bedrijfsvoering beter aan te laten sluiten bij de wensen en behoeften van je doelgroep. Denk hierbij aan productinnovaties, het uitbreiden van je product of dienstverlening, het aanboren van een nieuwe doelgroep en het anders insteken van je online en offline marketing activiteiten. Kortom, een zoekwoorden analyse is een zeer krachtige en unieke analyse die niet mag ontbreken binnen je bedrijf.

Heb je het idee dat jouw website of webshop momenteel niet optimaal presteert of ben je benieuwd geworden wat de uitkomsten van een zoekwoord analyse voor jouw website of webshop zijn? Neem gerust vrijblijvend contact met een van onze online marketeers op, wij helpen je graag verder!