Terug naar blog overzicht

Waarom jij een werken-bij website nodig hebt

Artikel delen:


Je organisatie groeit hard, je team krijgt het drukker en het aantal klanten blijft stijgen. Goed nieuws! Er is ruimte om een nieuwe werknemer aan te nemen. Je zet een vacature op je website en deelt deze op de bekende kanalen, maar sollicitanten blijven uit. De kans is groot dat veel werkgevers zich hierin zullen herkennen. Je blijft wachten, en ondanks dat je er alles aan gedaan hebt, heb je die ene perfecte sollicitant nog niet gevonden. Weet je wel zeker dat je alles al uit de kast hebt getrokken?

Je huidige website

Heb je al bekeken hoe je website eruit ziet? Als het goed is, is deze helemaal ingericht op je core business. Wat je doet, wat je kunt, en dat alles met een verhaal dat je doelgroep aanspreekt. Misschien met een stukje social proof dat aantoont hoe goed jouw producten of diensten zijn. Of juist met een blog sectie, waarin je al je expertise deelt en potentiële klanten laat zien hoeveel kennis je in huis hebt. Je speelt in op herkenning bij je doelgroep en dat werkt! Goed bezig dus.

Ga nu eens in de schoenen staan van potentiële sollicitanten. Wat zouden die van het bedrijf vinden? Jij weet waarom mensen graag bij je organisatie werken. Waarschijnlijk heb je een leuk bedrijf met een goede bedrijfscultuur, blije collega’s en arbeidsvoorwaarden waarmee jij je kunt onderscheiden. Super! Maar waar kunnen werkzoekenden deze informatie op je website vinden? Misschien wijd je er een zin aan in de vacaturetekst, maar vaak blijft het daar wel bij.

Een andere doelgroep

Er zit een groot verschil tussen potentiële klanten en potentiële sollicitanten. Het is logisch dat je website gefocust is op wat je doet en werkzoekenden kunnen daar ook zeker informatie vandaan halen. Er zijn alleen meer vragen die potentiële sollicitanten bezig houden om te beoordelen of een bedrijf bij ze past:

  • In wat voor team kom ik te werken?
  • Wie worden mijn directe collega’s?
  • Wat vinden zij van de organisatie?
  • Hoe is de bedrijfscultuur?
  • Is er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling?

Maar ook praktische zaken, zoals wat worden mijn werktijden? Wat kan ik verwachten van het sollicitatieproces? Allemaal vragen die meespelen bij de beslissing om wel of niet te solliciteren. Bovendien is de arbeidsmarkt oververhit. Mensen die een baan zoeken hebben enorm veel keus, dus moet je op zoek naar manieren om je te onderscheiden. Een goede vacaturetekst is vaak gewoon niet meer goed genoeg. Mensen moeten een goed gevoel bij je organisatie krijgen.

Werken-bij website

Werken-bij websites zijn een perfecte manier om de doelgroep van potentiële sollicitanten te bereiken en je te onderscheiden van concurrenten. Je ziet ze tegenwoordig dan ook steeds meer voorbij komen. Op een werken-bij website presenteren werkgevers op een laagdrempelige manier meer informatie over de organisatie, bedrijfscultuur en carrièremogelijkheden, met als doel om sollicitaties te verzamelen. Een werken-bij website biedt genoeg mogelijkheden om vragen van potentiële sollicitanten te beantwoorden en ervaringen van werknemers te delen. Er is ruimte voor storytelling en beleving, waardoor bezoekers van je site een goed beeld kunnen krijgen van de sfeer en de bedrijfscultuur. Vergeet daarom ook zeker niet om voldoende foto’s te plaatsen. Ook een over ons pagina en natuurlijk de vacaturepagina zelf mogen niet ontbreken op je werken-bij website. Uiteraard deel je ook informatie over de producten of diensten die je levert, maar wel zonder je bezoekers af te leiden met overbodige informatie. Op deze manier zorg je ervoor dat sollicitanten echt een goed beeld krijgen van je organisatie en dat is niet alleen voor de sollicitanten zelf fijn. Het maakt ook de kans op relevante sollicitaties groter. Win-win dus!

Vindbaarheid van je vacatures

Last but not least: een werken-bij website vergroot je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Op je corporate website staat waarschijnlijk veel informatie over wat je doet. Dat maakt het voor zoekmachines zoals Google lastig om te bepalen welk deel van je website over de werving van personeel gaat. Een werken-bij website heeft maar één focus, waardoor het voor zoekmachines heel makkelijk te begrijpen is waar de website over gaat. Dat resulteert in betere vindbaarheid van je vacatures en daarmee ook een groter bereik bij potentiële sollicitanten.

Aan de slag

Goed om te weten: een werken-bij website hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Het leukste is natuurlijk om een nieuw design te laten maken en een volledig nieuwe website te ontwikkelen waarin al je wensen zijn meegenomen. Een werken-bij website kan daarentegen ook een stuk simpeler aangepakt worden! Laat een kopie maken van je huidige site en voeg daar een vacature module aan toe. Ga aan de slag met content en je werken-bij website is klaar. Laat die sollicitaties maar komen!

Wil jij recruitment echt serieus gaan nemen en meer advies over werken-bij websites? Vraag dan vrijblijvend een adviesgesprek aan.