Terug naar blog overzicht

Steeds meer Nederlanders doen hun aankopen mobiel

3 minuten leestijd

Steeds meer online aankopen via mobiel

Artikel delen:


Is jouw webshop écht geschikt voor smartphones?

Het is bij iedereen wel bekend dat de smartphone niet meer is weg te denken uit het straatbeeld. Grote kans dat je dit artikel leest via je mobiel. Inmiddels gebruiken we onze smartphone zo gemakkelijk, dat het aantal aankopen per maand via smartphone bijna 2x zoveel is geworden ten opzichte van 4 jaar geleden. Nederland is in Europa en de rest van de wereld een van de voorlopers wat betreft mobiel shoppen. Maar is jouw webshop wel goed geoptimaliseerd op de mobiele shopper? 

Niet meedoen is dus geen optie meer! Zeker met de feestdagen in het vooruitzicht.

Mobiele aankopen: waar moet jouw webshop aan voldoen?

  • Responsive: schaalbaar voor verschillende beeldschermformaten. 
  • Snelle laadtijd: smartphone gebruikers verwachten snelle webshops.
  • Juiste informatie verdeling: een smartphone scherm is veel kleiner dan desktop, wat laat je bovenaan zien en wat kan naar onder?
  • Een gebruiksvriendelijke en intuïtieve structuur in je webshop.
  • Duidelijke feedback: ‘zit het product nu in mijn winkelmandje, of niet?’
  • Bepaalde functies op desktop werken niet hetzelfde op mobiel, zoals een hover; de zichtbare verandering van knop of beeld bij het bewegen met je muis over de knop of het beeld.
  • Veel tekst zorgt voor veel scrollen. Bedenk je: kan het korter, moet het hier staan of kan het onder de call to action?
  • Zorg dat je tekst en afbeeldingen leesbaar blijven.
  • Het moet mogelijk zijn om de betaling af te kunnen ronden via mobiel.

Mobile first design

In onder andere de fashion branche is het aankopen via mobiel nog hoger dan gemiddeld en al sinds begin 2018 het aantal aankopen via desktop overstegen. Voor dit soort webshops is het interessant om een webshop volgens het principe van ‘mobile first’ te ontwerpen. Dit houdt in dat als eerste de schermen voor mobiel worden vormgegeven. Waarna op basis van de mobiele schermen pas de desktopversie wordt ontworpen. Wanneer je dit zou omdraaien merk je dat je op desktop veel kwijt kunt, waarna het erg lastig wordt om hetzelfde gevoel en functionaliteiten over te brengen op mobiel. Wanneer mobiel dus als basis genomen wordt, kan het daarna gemakkelijker doorvertaald worden naar desktop.

Jouw webshop optimaliseren voor mobiele aankopen

Wil je jouw webshop optimaliseren voor mobiele aankopen? Wij kunnen je helpen. Maak vrijblijvend een afspraak en ontdek wat we voor je kunnen betekenen.

Bellen: 076-5323619
E-mail: info@dutchwebdesign.nl