Artikel delen:
Binnen de DWD Toolkit voor WordPress komen een hoop van onze best practices samen al onze WordPress installaties consistent naar een hoger niveau te tillen. Zo tillen wij de standaard kwaliteit van al onze WordPress websites naar een hoger niveau waar onze klanten de vruchten van plukken.
Grofweg beslaat de DWD Toolkit 3 onderdelen:
- Optimalisaties t.b.v. beveiliging, snelheid en andere opschoningen èn uitbreidingen
- Centralisatie van Contactgegevens, zodat het telefoonnummer niet in allerlei afzonderlijke situaties
- Overzicht van websites en gebruikte modules, zodat direct actie ondernomen kan worden bij potentieel gevaarlijke plugins
Optimalisaties
Doordat WordPress op circa 25% van alle websites wereldwijd actief is, zit WordPress bomvol met functionaliteiten welke niet altijd relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Blogfunctionaliteit welke aan de grondslag van WordPress ligt. Om invloed uit te oefenen op de vele onderdelen die zich in WordPress bevinden, maakt WordPress gebruik van zogeheten ‘filters’ en ‘hooks’. Als je inhaakt op zo’n ‘filter’ of ‘hook’ kun je inhaken op diverse onderdelen en deze waar nodig te manipuleren. Zo kun je de functionaliteit naar wens uitbreiden, opschonen, of in zijn geheel uitschakelen.
Snelheidsoptimalisatie
Door het opschonen van bepaalde functionaliteiten, hoeft de WordPress installatie minder informatie op te halen, wat uiteindelijk een lagere belasting op de webserver geeft en zal resulteren in snellere laadtijden waardoor jouw website sneller op het scherm van jouw bezoekers wordt weergegeven.
Uitbreiding ondersteuning
Doordat WordPress met iedere versie verder wordt uitgebreid, en wij ook nog maatwerk onderdelen toevoegen aan jouw website, kan het ondanks de gebruiksvriendelijke gebruikersomgeving soms toch lastig zijn om je weg te kunnen vinden in jouw WordPress installatie. Wij haken daarom op diverse plekken in de gebruikersomgeving in met herkenbare onderdelen met uitgebreidere informatie over een voor jou beschikbare functionaliteit. Of een herkenbare knop om ons direct te benaderen via e-mail, skype of per telefoon indien je er zelf echt niet uitkomt.
Contactgegevens
Aangezien een website steeds vaker het visitekaartje voor jouw bedrijf is, zul je op meerdere pagina’s binnen je website willen zorgen dat potentiële klanten contact op kunnen nemen. Veelal verwijs je dan door naar een contactpagina met daarop een contactformulier, maar op sommige pagina’s kan het makkelijk zijn om even snel een e-mail adres te plaatsen of mensen zelfs aansporen om direct de telefoon te pakken. Naarmate de jaren verstrijken, kan het zijn dat het bedrijf verhuist, of het lokale telefoonnummer toch plaats maakt voor een 088 nummer. Na een aantal pagina’s te hebben gecontroleerd, zul je altijd zien dat een paar (oudere) pagina’s nog altijd het oude telefoonnummer tonen. Door gebruik te maken van het ‘shortcode’ mechanisme dat zich standaard in WordPress bevind, kun je de contactgegevens op een centrale plek wijzigingen, waardoor deze wijziging automatisch door alle pagina’s in je website wordt overgenomen.