Terug naar blog overzicht

De Hagakure methode in Google Ads

Artikel delen:


De Haga-wat..?


De Hagakure methode. Velen hebben er misschien al wel eens van gehoord, maar we merken zelf dat nog niet iedereen bekend is met deze methode. Een goed moment om eens uit te leggen wat deze methode precies inhoudt en waarom je hem nu moet gaan gebruiken om de resultaten van jouw Google Ads campagnes een boost te geven.

De SKAG methode

Wie nog niet van de Hagakure methode heeft gehoord, kent misschien al wel de SKAG methode, oftewel de Single Keyword Ad Group-structuur. Bij de SKAG methode splits je je advertentiegroepen op basis van zoekwoorden en stel je je biedstrategie in op handmatige CPC. Op die manier kun je een advertentietekst en landingspagina heel specifiek laten aansluiten op het door jou opgegeven zoekwoord en houd je controle over de kosten van elk zoekwoord. Jarenlang was dit een populaire methode onder online marketeers, maar de Hagakure methode heeft de overhand genomen.

Waarom stappen steeds meer mensen over?

Het online marketing landschap verandert ontzettend snel en ook Google heeft in 2021 een paar cruciale veranderingen doorgevoerd die impact hebben op je Google Ads campagnes. Een van die veranderingen is de opkomst van automatische biedstrategieën. Waar je met handmatige CPC zelf bepaalt hoeveel je uit wilt geven aan specifieke zoekwoorden, laat je dit bij automatische biedstrategieën over aan Google. Met alle informatie die Google verzamelt kan het algoritme steeds beter zelf inschatten of een zoekopdracht van een gebruiker mogelijk zal leiden tot een conversie.

Meer data verzameling

Voor het gebruik van automatische biedstrategieën is uiteraard data nodig, want hoe meer data, hoe beter het algoritme van Google zijn werk kan doen. Om zo veel mogelijk data te verzamelen ga je de structuur van je Google Ads account onder handen te nemen. Bij de SKAG methode is de informatie namelijk verspreid over veel verschillende advertentiegroepen gericht op enkele specifieke zoekwoorden. Bij de Hagakure methode maak je een splitsing op landingspagina in plaats van zoekwoord. Door de advertentiegroepen op die manier zo veel mogelijk samen te voegen, verzamelt Google meer informatie binnen een advertentiegroep en kunnen de automatische biedstrategieën beter geoptimaliseerd worden door middel van machine learning.

Advertentierelevantie

Ik hoor je denken: ‘Hoe zit het dan met mijn advertentierelevantie?’. Door het samenvoegen van meerdere advertentiegroepen voeg je immers ook de zoekwoorden uit deze advertentiegroepen samen. Waar je bij SKAG je advertentieteksten perfect op een zoekwoord aan kon sluiten, gaat dat bij HAGAKURE niet meer. Maar ook daar heeft Google een oplossing voor! Namelijk, responsieve zoekadvertenties. Responsieve advertenties bestaan al langer en geven je de mogelijkheid om 15 koppen en 4 omschrijvingen toe te voegen aan een advertentie. Een stuk meer dan bij uitgebreide tekstadvertenties. Google kan daarmee gaan testen welke koppen en omschrijvingen het beste werken voor specifieke zoekwoorden. Een andere oplossing is om het zoekwoord van de bezoeker letterlijk in je
advertentie terug te laten komen. Op die manier voeg je meer zoekwoorden samen, maar
houd je je advertenties toch relevant!

De responsieve zoekadvertenties zijn niet alleen een oplossing van Google voor de Hagakure methode. Google heeft zelfs aangekondigd dat tekstadvertenties helemaal gaan verdwijnen en dat alle online marketeers moeten overstappen naar responsieve advertenties. Op het moment van schrijven van deze blog is het nog mogelijk om tekstadvertenties op te zetten, maar vanaf 30 juni 2022 kan dit niet meer. Je huidige uitgebreide tekstadvertenties worden na deze datum nog steeds weergegeven, maar we weten allemaal hoe Google werkt. De responsieve advertenties zullen de norm worden en waarschijnlijk ook betere prestaties gaan opleveren omdat deze meegaan met de toekomstplannen van Google.

Exacte zoekwoorden

Bovendien is er een hele tijd terug ook al een grote verandering doorgevoerd voor de manier waarop Google je opgegeven zoekwoorden matcht aan daadwerkelijke zoekopdrachten. Voorheen kon je exacte zoekwoorden opgeven en kon je met de SKAG methode je advertentie helemaal inrichten op één zoekwoord. Tegenwoordig zijn exacte zoekwoorden niet meer zo exact en heeft Google deze veel breder gemaakt. Adverteren op één zoekwoord is daarmee een illusie geworden.

Is Hagakure dan altijd beter?

Er zit natuurlijk ook een keerzijde aan het verhaal. Door over te stappen geef je een hoop controle weg aan de machine learning van Google, zonder te weten wat Google met die controle gaat doen. Bovendien heb je voldoende data nodig om het algoritme van Google zijn werk te kunnen laten doen. Wanneer je niet voldoende data kunt verzamelen om machine learning goed zijn werk te laten doen, kan de SKAG methode daarom nog steeds geschikter zijn. Heb jij wel een groter account? Probeer het dan eens uit en kijk wat het met jouw resultaten kan doen.