Terug naar case overzicht

123Zakelijk – B2B Magento 2 platform

Een maatwerk B2B Magento2 platform gekoppeld met de 123inkt systemen

123zakelijk is in 2020 opgericht als onderdeel van 123inkt.nl. Met een focus op managed print services (MPS) voorziet 123zakelijk de zakelijke markt van een alles-in-één oplossing voor de printomgeving. 123inkt merkte namelijk dat zakelijke klanten steeds vaker een compleet pakket op maat willen. Om deze vraag te beantwoorden biedt 123zakelijk alles in één printeroplossingen. De complete printeroplossingen van 123zakelijk zijn er voor elke organisatie, groot of klein. Bedrijven kunnen printers kopen of leasen, hiervoor sluiten zij een service contract af bij 123zakelijk. Supplies krijgen zij automatisch toegestuurd wanneer dit nodig is.

Bezoek website

MVP (Minimum Viable Product) versie 1

In verband met de gewenste korte doorlooptijd, zijn we begonnen met het bepalen van de functionaliteiten van de MVP 1 versie van het product. Zo konden we een snelle time to market realiseren. Deze eerste versie omvatte een e-commerce omgeving met een verplichte login voor bezoekers om het assortiment te kunnen zien en te kunnen bestellen.  Daarnaast hebben wij ook klant specifieke prijzen geïmplementeerd. Dit betekent dat verschillende klanten verschillende prijzen te zien krijgen op basis van hun individuele afspraken met 123zakelijk. Dit maakt het voor 123zakelijk mogelijk om hun klanten persoonlijke en flexibele prijzen aan te bieden. Een ander belangrijk onderdeel van deze MVP versie was de implementatie van een klant specifiek assortiment dat 123zakelijk in staat stelt om de producten die aan de klanten worden getoond te personaliseren op basis van hun voorkeuren en aankoopgeschiedenis. Zo kunnen klanten beter worden bediend door producten te laten zien die zij waarschijnlijk interessant vinden. Om het bestelproces voor klanten nog verder te vereenvoudigen, hebben we ook een order export functie opgenomen, waarmee klanten gemakkelijk hun bestelgegevens kunnen downloaden in een formaat dat kan worden geïmplementeerd in andere systemen. Tenslotte hebben we een order API geïmplementeerd waarmee klanten direct via de website bestellingen kunnen plaatsen en naar 123inkt te laten verzenden. Dit maakt het voor de klanten van 123zakelijk makkelijker en handiger om bestellingen te plaatsen, zonder dat ze meerdere stappen of meerdere systemen hoeven te gebruiken.

 

 

 

MVP versie 2

Na de live lancering hebben we tijdens MVP versie 2 de webshop verder geoptimaliseerd en nieuwe koppelingen aan het B2B platform toegevoegd. Deze koppelingen maken het mogelijk om het assortiment vanuit meerdere API’s in te laden en aangeschafte producten automatisch van het juiste assortiment af te halen wanneer bestellingen geplaatst worden. Naast deze verbeteringen hebben wij ook een volledige self-service portal ontwikkeld met aangepaste functies. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van de DWD company account module (een functionaliteit uit Magento Commerce B2B). Deze module biedt de mogelijkheid om verschillende gebruikersrollen te scheiden, zoals bedrijfsaccounts, bedrijfsmanageraccounts en bedrijfsgebruikersaccounts. Zo krijgen gebruikers de mogelijkheid om de juiste toegang te krijgen tot de functies die ze nodig hebben om hun werk te doen. Verder hebben we de optie toegevoegd om bestellimieten in te stellen, zodat gebruikers niet per ongeluk te veel bestellen of over hun budget heen gaan. Met bestellijsten kunnen gebruikers hun favoriete producten opslaan en eenvoudig bestellen wanneer ze daar behoefte aan hebben.

De self-service portal is ontworpen om het gemakkelijker te maken voor klanten van 123zakelijk om hun bestellingen te beheren en te profiteren van alle functies en voordelen van de webshop. Door een reeks aanpasbare opties en functies aan te bieden, kan 123zakelijk haar klanten een meer persoonlijke en handige ervaring bieden.

Koppelingen

Er zijn verschillende koppelingen gebruikt om de uitwisseling van gegevens tussen de verschillende systemen van 123zakelijk te optimaliseren. Een koppeling van DRS naar Akeneo stuurt de stamdata van producten, zoals de naam, sku en prijs, automatisch van DRS naar Akeneo. Met een koppeling van Akeneo naar Magento2 kan productdata eenvoudig worden beheerd. Producten die volledig zijn ingevuld in Akeneo, worden toegevoegd aan Magento via deze koppeling. Koppelingen tussen Magento2 en DRS zorgen ervoor dat de voorraad automatisch wordt bijgewerkt in Magento2. Tot slot is er een koppeling tussen Magento2 en Business Navigator voor het maken van facturen. Deze facturen worden vervolgens teruggestuurd naar Magento2 en zijn beschikbaar in het klantaccount.