Biesheuvel is een toonaangevende leverancier van Race en Rally, Cross, Parijs-Dakar, Tuning en Karting benodigdheden in Nederland. Biesheuvel heeft Dutchwebdesign gevraagd mee te werken aan een oplossing om de interne processen en websitestructuur te optimaliseren en automatiseren, zodat zij meer tijd over houden voor commercie en online marketing. Een leuke uitdaging waar we met veel enthousiasme mee aan de slag zijn gegaan! Om dit doel te bereiken hebben we een volledig maatwerk webshop gebouwd met maatwerk design én een maatwerk implementatie voor de frontend en backend. Het resultaat is een mooie webshop die voor zowel de klanten van Biesheuvel aan de voorkant, als voor Biesheuvel zelf aan de achterkant erg gebruiksvriendelijk is.
Bezoek webshopKoppelingen die Biesheuvel ontzorgen
De vraag van Biesheuvel was duidelijk. Minder handmatige processen, en meer tijd voor andere dingen. Koppelingen zijn daarvoor de ideale oplossing. Tijdens de bouw van de webshop zijn daarom verschillende koppelingen geïmplementeerd die allemaal zorgen voor meer automatisering. De Dealer4Dealer koppeling met Exact is ingezet zodat bijvoorbeeld voorraadinformatie gekoppeld kan worden met het boekhoudsysteem. Verder hebben we speciaal voor Biesheuvel een koppeling met Akeneo ontwikkeld. De webshop van Biesheuvel bestaat uit ruim 150.000 artikelen, die op die manier tussen Magento 2 en Akeneo gesynchroniseerd worden. Vanuit dit PIM systeem kunnen tevens alle producten door Biesheuvel op één centrale plek beheerd worden. Tot slot is er een koppeling gelegd met verzendpartij DHL, zodat bestellingen die op de site gedaan worden gelijk naar DHL worden doorgezet.
Een overzichtelijke database
Biesheuvel had een erg grote database met producten. Om meer overzicht te creëren hebben we aan de hand van een script, een module en een klein beetje gezond verstand, de overlappende producten verwijderd en de producten opnieuw goed ingedeeld. Dit resulteerde in een halvering van het aantal producten en een verbeterde gebruiksvriendelijkheid voor zowel de frontend als de backend. Win-win dus! Dankzij de module kunnen websitebezoekers nóg makkelijker naar de juiste producten navigeren, doordat ze kunnen filteren op automodel en meer specifieke elementen.
Meertalige webshop
We hebben voor Biesheuvel een Nederlandstalige en een Engelstalige site ontwikkeld. Websitebezoekers kunnen dit verschil makkelijk onderscheiden door het vlaggetje waarmee ze tussen de talen kunnen schakelen. Voor Google ligt dit iets complexer. Om aan Google aan te geven uit welke talen een webshop bestaat, wordt gebruik gemaakt van de hreflang tag. Klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet! Door dit kleine stukje code aan je website toe te voegen help je zoekmachines als Google te begrijpen welke pagina’s bij welk land en welke taal horen. Zo weten we zeker dat een Engelsman de engelse versie van Biesheuvel te zien krijgt en andersom.