Homepage Cases BK Cookware – Maatwerk Magento 2 webshop

Maatwerk Magento 2 webshop met Akeneo- en Dynamics AX-koppeling

Al ruim 165 jaar is BK een vertrouwde naam in Nederlandse keukens. Maar ook online wilde BK zijn aanwezigheid versterken. Daarom vroeg BK Cookware ons om een vernieuwde webshop te ontwikkelen, met meer focus op merkbeleving én een efficiënte koppeling voor productdata. Daar wisten wij wel raad mee.

Wat houdt de koppeling met Akeneo in?

Akeneo is een PIM-systeem (Product Informatie Management) waarmee alle productdata voor de webshop wordt beheerd. Het is een van de grotere open-source PIM-systemen en zorgt ervoor dat productinformatie centraal wordt opgeslagen en eenvoudig te beheren is.

De standaard Akeneo–Magento 2-connector bood niet de functionaliteit en kwaliteit die wij verwachtten van een dergelijke koppeling. Daarom ontwikkelden we een maatwerk API-connector voor Magento 2, die wél perfect aansluit op Akeneo. Tussen Magento en Akeneo vindt dagelijks een automatische synchronisatie plaats, zodat de productinformatie op de BK-webshop altijd actueel is.

Wat houdt de koppeling met Dynamics AX in?

Naast Akeneo is de Magento 2-webshop ook gekoppeld aan Microsoft Dynamics AX voor actuele voorraadinformatie. Orders die via de webshop worden geplaatst, worden via dezelfde connector doorgestuurd naar Dynamics AX voor verdere verwerking.

Stamgegevens van producten worden via een op maat ontwikkelde Dynamics AX–Akeneo-connector ingeladen in Akeneo. Daar worden ze aangevuld met aanvullende productinformatie, zoals afmetingen en categorieën. Vervolgens wordt deze volledige informatie automatisch gesynchroniseerd met de Magento 2-webshop.

De gekozen systeemarchitectuur met Magento 2, Dynamics AX en Akeneo zorgt voor een efficiënt werkend platform, waarbij binnen het orderproces geen handmatige handelingen meer nodig zijn.

Meertalige webshop

De BK-webshop is beschikbaar in vier talen. Akeneo is hierin van grote meerwaarde, doordat het helpt bij het beheren van productdata in meerdere talen. Met behulp van de handige “completeness tool” zie je direct of alle benodigde informatie per taal aanwezig is. Zo worden producten altijd zo compleet mogelijk weergegeven op de webshop.

In de vorige website beschikte BK ook al over meerdere talen, maar deze werden niet goed herkend door Google. Daarom hebben we een technische SEO-oplossing geïmplementeerd. Met behulp van hreflang-tags kan onder andere Google beter herkennen dat de webshop zich op verschillende landen richt. Hierdoor wordt in bijvoorbeeld Duitsland ook de juiste content weergegeven in de zoekresultaten.

Webshopmigratie en SEO-techniek

Het is belangrijk dat een webshop beschikt over de juiste ingangen. Denk hierbij aan het toevoegen van categorieën waarop veel gezocht wordt in zoekmachines. Toen de nieuwe webshop gereed was, heeft ons online marketingteam diverse SEO-technieken toegepast, zoals het instellen van een robots.txt-bestand en een sitemap. Ook zijn trackingcodes, waaronder die van Google Analytics, correct overgezet om de dataverzameling voort te zetten.

Bij het migreren van de oude webshop naar de nieuwe is het cruciaal dat URL’s correct worden doorgestuurd. Niet alle URL’s zijn immers hetzelfde gebleven, waardoor zonder goede redirectstrategie veel 404-pagina’s kunnen ontstaan. Dat is slecht voor zowel de gebruikerservaring als de vindbaarheid in Google. Daarom maken we bij een migratie altijd een uitgebreid redirectplan, waarbij oude URL’s worden verwezen naar de juiste nieuwe pagina’s.