Terug naar case overzicht

BK Cookware – Maatwerk Magento 2 webshop met Akeneo en Dynamics AX

Een webshop vol inspiratie en handige kooktips en tools.

Maatwerk Magento 2 webshop met Akeneo en Dynamics AX koppeling

Al ruim 165 jaar is BK aanwezig in de Nederlandse keukenkastjes. Maar BK zocht online ook meer de aanwezigheid op. Zo heeft BK Cookware ons gevraagd een vernieuwde webshop te ontwikkelen, waarbij er meer focus komt op de verkoop van het merk met een handige koppeling voor de productdata. Daar wisten wij wel raad mee.

BK Case

Wat houdt de koppeling met Akeneo in?

Akeneo is een PIM (product informatie management) systeem waaruit alle productdata opgehaald wordt voor de webshop. Akeneo is een van de grotere open-source PIM systemen. De software zorgt ervoor dat de productinformatie op een centrale plek wordt opgeslagen en beheerd kan worden.

De standaard Akeneo – Magento 2 connector had niet de functionaliteit en kwaliteit die wij aan een dergelijke koppeling stellen. Om die reden is een maatwerk API connector ontwikkeld voor Magento 2 om goed te koppelen met Akeneo. Tussen Magento en Akeneo wordt er dagelijks een automatische synchronisatie uitgevoerd, zodat de productinformatie up-to-date op de webshop van BK staat.

 

Wat houdt de koppeling met Dynamics AX in?

Naast de koppeling met Akeneo is de Magento 2 webshop ook gekoppeld met Microsoft Dynamics AX voor up-to-date voorraadinformatie. Anderzijds worden de geplaatste orders via dezelfde connector naar Microsoft Dynamics AX verstuurd voor verdere verwerking. Stamgegevens van de producten worden via de ontwikkelde Dynamics AX – Akeneo connector in Akeneo ingeladen. In Akeneo worden de stamgegevens aangevuld met productinformatie, zoals afmetingen, categorie, etc. Vervolgens wordt de volledige informatie vanuit Akeneo automatisch met de Magento 2 webshop gesynchroniseerd.

De gekozen systeem architectuur met Magento 2, Dynamics AX en Akeneo zorgt voor een soepel werkend platform, waarbij de opdrachtgever binnen het orderproces geen handmatige acties meer hoeft uit te voeren.

Meertalige webshop

BK is een webshop die beschikbaar is in vier talen. Akeneo is hier dan ook zeer handig voor, want het helpt je bij het onderscheiden en doorvoeren van productdata in meerdere talen. Door het handige overzicht van de “completeness tool” zie je duidelijk of je voor ieder product de juiste productinformatie hebt ingevuld. Zo weet je zeker dat alle producten zo compleet mogelijk op je webshop getoond worden.

In de vorige website beschikte BK ook al over meerdere talen, echter werden deze talen niet goed herkent door Google. Hiervoor is een technisch stukje SEO geïmplementeerd. Door middel van Hreflang implementatie ziet onder andere Google beter dat een webshop in verschillende landen opereert. Zo zal de juiste content opgepakt worden in een zoekmachine wanneer je bijvoorbeeld in Duitsland zoekt.

 

Webshop migratie en SEO techniek

Het is belangrijk dat de webshop voorzien wordt van de juiste ingangen. Denk hierbij aan het doorvoeren van categorieën waarop veel gezocht wordt in zoekmachines. Toen de webshop klaar stond zijn door ons online marketing team nog enkele SEO technieken toegevoegd, zoals een robot.txt en sitemap. Om je data goed door te kunnen blijven meten moeten ook de codes van onder andere Google Analytics overgenomen worden in de nieuwe webshop.

Verder is het belangrijk dat bij het migreren van de oude webshop naar de nieuwe de url’s op een juiste manier door worden gestuurd. Niet alle url’s zijn in de nieuwe site namelijk hetzelfde als de vorige, waardoor je veel 404-pagina’s kunt krijgen, wat slecht is voor je gebruiksvriendelijkheid en voor je vindbaarheid in Google. Daarom maken we voor een migratie altijd een uitgebreid redirect plan waarbij de oude urls naar de juiste nieuwe worden verwezen.