Is je organisatie al voorbereid op de nieuwe AVG wet?

29 maart 2018

Terug naar overzicht
Is je organisatie al voorbereid op de nieuwe AVG wet?
Eveline Verdiesen Online Marketeer
Geschreven door:

Privé: Eveline Verdiesen

Online Marketeer (Social media marketing & SEO)

 

Vanaf 25 mei 2018 wordt de GDPR (General Data Protection Regulation), ofwel de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wet van kracht. Deze privacywetgeving geldt voor alle landen binnen de EU. Met deze wetgeving probeert de EU de privacy van burgers te beschermen. Voorheen was privacywetgeving in Europa geregeld op een nationaal niveau. Door deze wetgeving naar een internationaal niveau te tillen verzekert de EU zich ervan dat alle lidstaten privacy als een belangrijk en universeel recht beschouwen. Ook zorgt deze wetgeving ervoor dat alle burgers van de EU dezelfde mate van privacybescherming hebben.

Wij snappen dat het voor jou als ondernemer lastig kan zijn om alle juridische termen volledig te doorgronden. In deze blogpost willen we graag wat dieper ingaan op wat er gaat veranderen met de ingang van de AVG wet. En toelichten wat Dutchwebdesign voor je bedrijf kan betekenen met betrekking tot de implementatie van de AVG wet.

Privacywetgeving 2.0

De meldplicht over Datalekken is er al, maar de AVG wet gaat een stap verder. Deze wet vervangt de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens). Als je als bedrijf persoonsgegevens verzamelt (bijvoorbeeld via een contactformulier op je website), moet de persoon waarvan die gegevens zijn die gegevens kunnen inzien en indien gewenst kunnen aanpassen. Hier gelden strenge voorwaarden voor en de AVG wet is bindend.

De impact van de AVG wet op je bedrijf

De invoering van de AVG privacywetgeving heeft een grote impact op hoe je als bedrijf persoonsgegevens dient te verwerken. Niets doen is geen optie! De boetes op het niet goed naleven van de AVG wet zijn namelijk erg hoog. Namelijk tot maar liefst 20 miljoen of 4% van je jaaromzet. Niet voldoen aan deze nieuwe verordening kan dus grote financiële gevolgen hebben voor je bedrijf.

Voor wie geldt de AVG wet?

De AVG wet geldt voor alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken. Hier vallen bijvoorbeeld ook de gegevens van je personeel of klanten onder. Hierdoor krijgt bijna elk bedrijf te maken met de AVG wet.

Het is belangrijk om je medewerkers te informeren over de AVG wet. Daarnaast is het belangrijk om je data te inventariseren. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke persoonsgegevens verzamelt mijn bedrijf?
  • Waar worden deze persoonsgegevens verzamelt?
  • Wat voor persoonsgegevens heb ik in het verleden verzameld?

N.b. Het is natuurlijk ook erg belangrijk om de AVG wet en alle verordeningen die er bij komen kijken op te nemen in uw toekomstige werkproces.

Wie doet wat?

Jij, als eigenaar van de gegevens die je verzamelt via je website, bent aan zet. Maar ook personen / partijen die voor jou deze gegevens verwerkt. Hierbij kan je denken aan webdesigners zoals Dutchwebdesign, een hostingpartij of een marketingbureau die voor jou je e-mailmarketing verzorgt. De volgende punten zijn belangrijk om aan te stippen bij het correct implementeren van de AVG wet:

  • Zorg voor een goede up-to-date privacyverklaring die in begrijpelijke taal geschreven is
  • Overzicht maken van hoe je bedrijf gegevens verwerkt (nu en in het verleden)
  • Onderzoek of je een functionaris gegevensbescherming nodig hebt
  • Maak een Data Privacy Impact Assessment (DPIA)
  • Klanten informeren over de nieuwe wet en wijzen op welke rechten ze hebben
  • Ervoor zorgen dat je in de toekomst rekening houdt met alle eisen van de AVG wet
  • Datalekken documenteren
  • Zorgen voor verwerkersovereenkomsten
  • Bepalen van een leidend toezichthouder voor de naleving van de AVG wet
  • Toestemming vragen voor het verwerken van gegevens
  • Je Google Analytics account privacyvriendelijk maken

 

Dutchwebdesign kan je ondersteunen!

Dutchwebdesign helpt je graag bij het doorlopen van de stappen die je moet nemen om je bedrijf te laten voldoen aan de nieuwe privacywetgeving.

De privacy van je klanten en websitebezoekers staan natuurlijk voorop. Door middel van SSL-certificaten kan je de veiligheid van de gegevens van je klanten garanderen. Dutchwebdesign kan dit voor je regelen. Ook bij het versleuteld opslaan van gevoelige informatie en verificaties van klantaccounts kunnen wij je helpen. Daarnaast kunnen wij je Google Analytics account anonimiseren en de andere punten van de checklist aanpakken. Wil jij beslagen ten ijs komen met AVG wet? Vraag dan hier de checklist aan en laat je vrijblijvend adviseren.

Lees meer over de AVG wet op de website van Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Interessant artikel? Delen die hap!

Lees het laatste nieuws als eerste!

Wij vertellen graag over alles wat we meemaken. Op ons blog schrijven we over zeer uiteenlopende onderwerpen.

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. We houden niet van spam en sturen je niet meer dan 2x per maand een mail.