Brenda bezocht het event: Where Marketing meets Service

19 juni 2019

Terug naar overzicht
Brenda bezocht het event: Where Marketing meets Service
Joost Mullaert
Geschreven door:

Joost Mullaert

Samen met mijn team de wensen van onze klanten vertalen naar een concrete website of webshop.

 

‘What you see is all there is’ zei schrijfcoach Wim van der Mark.

Dat vind ik wel een leuke quote om deze blog mee te starten. Ik zal hem verderop toelichten 🙂

Waarom dit event?

Ik heb op 18 juni het event ‘Where Marketing meets Service’ bezocht. Een week geleden kwam ik dit event tegen. Het bleek GRATIS te zijn. Even kijken of dat wel iets kan zijn, dacht ik.. Hm, dat zijn interessante onderwerpen en ook wel grote namen uit het Nederlands bedrijfsleven. Ik ga gewoon en zie wel.

De sessies

Ik had mezelf ingeschreven voor deze vier sessies:

  • Effectief nieuwe klanten verkrijgen met slimme leadgeneratie via smart content
  • Een briljant idee verdient een perfecte uitvoering
  • Snel online groeien door slim data gebruik
  • Klantgericht schrijven

Ook de keynote van het internationale bedrijf CM.com over ‘klantinteractie in 2020’ leek me erg interessant. Dus dat was wat op mijn planning stond.

Interessante inzichten

Een aantal eye-openers en ‘oh ja dat is waar!’-momenten die ik met jullie wil delen:

  • Creëer interactie op je website; door bijvoorbeeld een websitebezoeker een simpele test in te laten vullen. De ‘kom ik in aanmerking’ test of ‘past … bij mijn bedrijf?’ test.
  • (Potentiële) klanten willen steeds liever via verschillende kanalen communiceren. Niet iedereen vindt mailen of bellen fijn. Whatsapp, Messenger, webchat etc. zijn ook allemaal communicatiemiddelen die jouw klant misschien wel de voorkeur geeft.
  • Maak van je doelgroep geen persona’s, zoals we vroeger op school moesten maken, maar maak buyer profielen. Aan de hand van o.a Google Analytics data kan je veel over je gebruikers, leads en kopers te weten komen. Maak op basis daarvan een persona en niet een met: Jan Klaasen is 31 jaar oud en heeft een hond. (Dit kan natuurlijk wel wanneer je honden producten verkoopt 😉 )
  • Ga A / B testen! Onderzoek, bijvoorbeeld intern, of iets wel of niet werkt, in plaats van het zelf te bedenken. Er komt vaak toch iets anders uit dan je zou denken. Maak er op kantoor een spel van welke test zal winnen. De groep van de winnende test krijgt …
  • Focus eerst op het verbeteren van je conversieratio en verhoog daarna de acquisitie en het aantal websitebezoekers. Een conversieratio is namelijk niet iets wat evenredig meebeweegt met het opschroeven van het aantal websitebezoekers. Helaas.
  • Bied content aan voor mensen die ‘hoe’ vragen stellen. Goed voor je vindbaarheid. Maar onderzoek wel eerst of er daadwerkelijk gezocht wordt op die ‘hoe’ vragen.
  • Klantgericht schrijven is een vak apart. We willen op onze website vaak veel formeler en afstandelijker schrijven dan wanneer we in een dialoog zijn met iemand. En een websitebezoeker leest pas iets wanneer het brein is geprikkeld dat het interessant is voor hem of haar.
  • De uitspraken ‘Lezen ≠ lezen, maar lezen = bekijken geworden’ en ‘What you see is all there is’ zijn uitspraken die heel goed bij onze drukke maatschappij passen. Dit komt doordat we overprikkeld worden met de hoeveelheid content die ons dagelijk toegeworpen wordt. Alles wat je ziet, scan je snel, beoordeel je en dan is er de keuze: ik bekijk het verder of ik ga weer verder.
  • Maak je teksten gemakkelijk, snel leesbaar en persoonlijk. Zorg er daarnaast voor dat het kort, direct en beeldend is.
  • Vormen van gebiedende wijs kunnen goed. Het klinkt soms erg afstandelijk, maar een websitebezoeker ziet snel waar iets over gaat of wat hij/zij moet doen, zoals ‘Neem contact op’ of ‘Lees meer’.
  • Wist je dat betalen via Whatsapp, Messenger of een andere communicatie app eraan zit te komen. In China zijn ze al zover, daar kun je gemakkelijk en snel je complete betaling via weChat afronden.

Lezen is bekijken geworden

Nog even over het stukje ‘What you see is all there is’. Hier zal je vast de vraag bij krijgen ‘maar hoe val ik dan toch op en zorg ik ervoor dat mijn content wel goed bekeken wordt?’ Goede vraag! Één woord. Opvallen. Maar hoe val je op? Dit kan zijn door bewegende beelden toe te voegen. Of juist een super mooie clean foto te posten. Het hangt onder andere af wat je wil uitstralen en wat past bij je bedrijf. Kom je er niet helemaal aan uit en kun je wel wat hulp gebruiken? Ons online marketing team staat voor je klaar.

Voor herhaling vatbaar?

Zeker. Het is goed om up-to-date te blijven in wat er speelt in de online wereld en wat de bewegingen zijn op marketingvlak. Dit event was laagdrempelig, maar met een redelijk aanbod aan sessies zodat er voor ieder wel wat interessants tussen zat. Het ene praatje was wel meer gericht op kennisdelen en het ander weer wat commerciëler, maar goed.

Interessant artikel? Delen die hap!

Lees het laatste nieuws als eerste!

Wij vertellen graag over alles wat we meemaken. Op ons blog schrijven we over zeer uiteenlopende onderwerpen.

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. We houden niet van spam en sturen je niet meer dan 2x per maand een mail.