Terug naar blog overzicht

Wat is Google Rankbrain?

Artikel delen:


Als je je bezig houdt met SEO en scoren in Google dan heb je er vast wel eens van gehoord, Google Rankbrain en Machine Learning. Maar wat is het nu eigenlijk? Google is zich constant aan het ontwikkelen en doet dit ook heel snel. Een van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren was vooral gericht op taal. Er wordt niet alleen meer een match gemaakt op de exacte zoekopdracht van een gebruiker, maar Google begrijpt veel meer zoals:

  • Grammaticale vervoegingen
  • Meervoud
  • Synoniemen

Dit zijn allemaal onderdelen van de teksten op je website waarmee je kunt scoren in Google. Sinds een tijdje gaat Google een stap verder. De zoekmachine maakt nu gebruik van machine learning om jouw website te beoordelen en in de zoekresultaten naar voren te laten komen.

Onderdeel van Hummingbird

Google Rankbrain is een onderdeel van het Google algoritme “Hummingbird”. Google Hummingbird is het volledige algoritme van de zoekmachine Google om zoekresultaten te rangschikken. In het algoritme worden worden honderden factoren meegenomen om te bepalen hoe jouw website rankt. Zo zijn het Google Panda algoritme, het Google Penguin algoritme, het Mobile-friendly algoritme en rankbrain individuele signalen in het totale algoritme.

Het Google Rankbrain algorithme

Het Rankbrain algoritme is ontwikkeld om bij zoekopdrachten de meest relevante content en pagina’s te tonen. Het algoritme kijkt niet alleen naar het specifieke zoekwoord, maar interpreteert ook volledige zinnen. Het Rankbrain algoritme kijkt naar de daadwerkelijke intentie van de zoekopdracht. Vernieuwend aan dit algoritme is dat Google voor het eerst een systeem inzet dat zichzelf traint. Dit wordt gedaan door middel van artificial intelligence (AI). AI is wat Rankbrain anders maakt dan de andere algoritmes die Google gebruikt in het complete algoritme Hummingbird.

Het Google Rankbrain algoritme zoekt naar patronen in zoekopdrachten uit het verleden, die in eerste instantie geen connectie met elkaar lijken te hebben. Het algoritme probeert dit te associëren met resultaten van vorige zoekopdrachten waar mensen het beste op hebben gereageerd. DHet Google Rankbrain algoritme zoekt naar patronen in zoekopdrachten uit het verleden, die in eerste instantie geen connectie met elkaar lijken te hebben. Het algoritme probeert dit te associëren met resultaten van vorige zoekopdrachten waar mensen het beste op hebben gereageerd. Door het constant leren van dit AI algoritme is Rankbrain steeds beter in staat de intentie van een zoekopdracht te begrijpen.

Google Rankbrain tips

Het Google Rankbrain algoritme vraagt om de juiste manier van optimaliseren van de content op je site. Het optimaliseren voor Rankbrain is een dynamisch proces en is constant in beweging. Daarom hebben we een aantal tips voor je:

  1. Verhoog de click-through rate (CTR) van je website.
  2. Cluster keywords en focus op long-tail zoekopdrachten.
  3. Schrijf teksten alsof je een gesprek voert.

Ga jij aan de slag met onze tips? Of ben je benieuwd wat onze online marketeers voor je kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.