Rank Math vs. Yoast SEO
10 mei 2023
Lees meer
Artikel delen:
Ze ploppen overal op. Je bezoekt een website of webshop en daar staat de melding. “Wij gebruiken cookies om onze website en diensten te verbeteren. Wil jij onze cookies toestaan?” Accepteer jij ze altijd? Of ga jij aan de slag met de cookie voorkeuren? Ze komen voor in diverse soorten. Van simpele zandkoekjes die je door scrollen automatisch accepteert tot prachtige met glazuur versierde cookies, zoals een pop-up met verschillende cookie opties.
Een cookie is een stukje opgeslagen data die een server naar een browser stuurt. Wanneer je de website dan weer bezoekt, wordt deze data weer naar de server gestuurd, waardoor een websitebezoeker herkend wordt. Afhankelijk van de soort cookie worden er bepaalde gegevens onthouden die bij jou als websitebezoeker horen. Deze gegevens vormen voor jou als internetgebruiker een soort profiel. Wat interessant kan zijn voor website eigenaren en online marketeers.
Er zijn verschillende gradaties in de soorten cookies. Ze kunnen verdeeld worden in de volgende drie categorieën:
Daarnaast zijn cookies ook nog onder te verdelen in first-party en third-party cookies.
Er wordt dagelijks heel veel gegoogled op ‘hoe verwijder ik cookies?’ en nog vele andere vergelijkbare zoektermen. Maar is het echt nodig om je cookies te verwijderen of te weigeren? Er zijn namelijk ook voordelen!
Voordelen:
Nadelen:
Als je erg op je privacy gesteld bent, kan je het idee hebben dat het internet alles over je lijkt te weten.Sommige bedrijven draven erg door in hun remarketing advertenties. Als je eenmaal op een website bent geweest, kun je soms wel maanden in de remarketing doelgroep blijven zitten. Wanneer je lang genoeg geen interactie meer met de site uitvoert, gaat het vanzelf weg. Dan ben je geen interessante bezoeker meer. Mocht je een bepaald bedrijf écht beu zijn, kun je altijd nog via de instellingen in je browser de cookies voor de desbetreffende website uitschakelen.
Accepteer jij onze stroopwafel cookies? 😉