Tips om (online) te verkopen tijdens de Coronacrisis
24 maart 2020
5 minuten leestijd
24 maart 2020
5 minuten leestijd
Artikel delen:
Er is veel veranderd in zeer korte tijd als gevolg van het Corona virus. Mensen zitten thuis, werken thuis en veel normale processen liggen stil of verlopen anders dan gebruikelijk.
Voor ondernemers is dit een spannende tijd, er is een nieuwe werkelijkheid. Wij zien dit echter als het juiste moment voor online verbeteringen.
Al die mensen die vanuit thuis werken, die hun producten online bestellen en thuis laten bezorgen zijn potentiële klanten. Grijp deze tijd aan om je online processen te verbeteren en te versterken. Hoe? Dat leggen wij je graag uit!
Toon voordelen: Toon de consument de voordelen van het aanschaffen van jouw product en waarom juist nu? Wat zijn de voordelen van je product? Waarom moet een consument in deze tijd bij jou bestellen? Zeker de kleine ondernemer kan nu op extra sympathie rekenen. Speel in op jouw verhaal, wat maakt jou unieker dan een grote keten?
Adverteren: Een eerste reactie zou zijn om je campagnes stop te zetten om op de korte termijn geld te besparen, begrijpelijk in deze moeilijke tijd. Precies dit maakt het juist erg interessant nu te adverteren. Doordat er minder concurrentie is waar je tegenop moet bieden zullen de kosten per advertentie extra laag zijn. Daarnaast, als deze crisis voorbij is zul je in de startblokken willen staan om je concurrentie voor te zijn op gebied van vindbaarheid. Stop je met adverteren, dan kost het zeker weer een aantal weken voordat je advertenties weer zijn opgezet en beoordeeld door bijvoorbeeld Google.
Adverteer je al uitbundig op Google? Stop dan niet met adverteren, maar kijk goed naar je targetting en schaal je advertenties wellicht terug waarbij je de focus verschuift naar retentie en de meest relevante zoektermen. Een nieuw zoekwoordonderzoek kan hierbij helpen.
Social media: Plaats regelmatig wat op social media en laat je consument weten dat je er nog bent. Hiermee laat je je trouwe klanten zien dat zij gewoon op jou kunnen rekenen (weliswaar met een aantal aanpassingen).
Ook kan het nu extra interessant zijn om producten nog meer onder de mens te brengen via de sociale media. Zo kan je via een productfeed je producten inladen en tonen op Instagram. De consument kan je producten dan direct via Instagram bestellen.
Personal shopping: Heb je een fysieke winkel, maar mag deze noodgedwongen niet open of komt je klant preventief niet meer langs? Dan is het organiseren van 1 op 1 personal shopping avonden een idee. Nodig je klanten via een leuke social post of nieuwsbrief uit om rond een bepaalde tijd langs te komen voor een privé shopping bezoekje. Wel 1.5 meter afstand houden hè!
Aanbiedingen: Tussen al die thuiswerkers zitten vele koopjesjagers. Zij kunnen nu niet naar fysieke winkels om van de Sale te profiteren maar kunnen wel online shoppen. Haal deze consument daarom over de streep met leuke prijsverlagingen of extraatjes.
Heb je hulp nodig om bovenstaande te realiseren of vragen over jouw specifieke online situatie? Of ben je gewoon benieuwd naar wat jij kan doen in deze periode? Neem gerust contact op en onze experts zullen kijken waarbij ze je kunnen helpen.