Terug naar blog overzicht

Thomas bezocht het event: Shopping Today

15 minuten leestijd

Shopping Today event 2019 - blog

Artikel delen:


Wat begon met parkeerproblemen, eindigde in een inspirerende dag en hereniging met oude bekenden.

Welke sessies ik heb gevolgd

Door de lichtelijke vertraging kon ik pas om 10:30 starten met het programma, maar er was nog genoeg interessants te volgen.

  • 10:30: Keynote – Een dag in het connected leven van jou. Door: Hellen van der Plas van Signify (Philips)
  • 11:30: Stoere dingen doen met data. Door: John Jelsma (Bouwmaat.nl) in samenwerking met Chi Shing Chang (data en personalisatie bureau Sparque)
  • 12:10: E-commerce bij Ahold: Blurring in de zakelijke- en consumentenmarkt. Door: Sander Hoefnagels van Ah.nl
  • 13:30: Digitale transformatie van Bunzl. Door: Kevin Reijnders van Bunzl
  • 14:10: Next Level Ecommerce met Responsive AI. Door: Sebastiaan Bekker (Wehkamp) en Arian Oosthoek (e-tail Genius)
  • 14:50: Testing the future customer journey. Door: Manon van den Enden (Retail Rocket Europe).
  • 15:50: Keynote – Fast-Fashion vs. traditionele retailers. Door: Pouya Boland (Chiquelle)
  • 16:20: Keynote – De overeenkomsten en verschillen tussen de retail en sportwereld. Door: Björn Kuipers. 

Interessante inzichten per sessie

De dag begon met dag met een Keynote van Philips, waarna de reguliere sessies van start gingen. Er was een ruim aanbod en elk half uur kon je kiezen uit ongeveer 10 sessies. De sessies die ik besloot bij te wonen waren voornamelijk gericht op de (online) customer journey en de inzet van data om groei te realiseren.

Hieronder lees je de key take aways die ik per sessie wil uitlichten

10:30: Keynote – Een dag in het connected leven van jou.
Door: Hellen van der Plas van Signify (Philips)

Een groot eerbetoon aan de (eigen) LED lamp… Deze keynote was grotendeels een verkooppraatje. Na drie keer herhalen wist iedereen wel dat LED lampen duurzaam zijn en de verlichting hieruit een bijdrage levert aan de klantbeleving in de winkel. Ook werden eigen cijfers getoond die zeer onwaarschijnlijk zijn. Er werd namelijk beweerd dat meer dan 90% van de aankoopbeslissingen nog altijd in de fysieke winkel wordt genomen… Ik denk dat dit zelfs voor het kopen van een lamp niet meer geldt 😉

Werd er dan niks interessants verteld? Jawel. Zo werd getoond hoe het toestaan van 3rd party apps (apps ontwikkeld door andere partijen) heeft bijgedragen aan een betere beleving bij gebruik van de Philips Hue. Ook kwam Lifi aan bod. Een mogelijke plaatsvervanger van Wifi. Lifi maakt gebruik van lichtstralen om data uit te wisselen. Het grote voordeel, wat dit schijnbaar heeft ten opzichte van Wifi, is dat het veilig is en geen storing geeft als bijvoorbeeld meerdere mensen iets zwaars downloaden.

11:30: Stoere dingen doen met data
Door: John Jelsma (Bouwmaat.nl) samen met Chi Shing Chang (data en personalisatie bureau Sparque)

Deze sessie ging over het inzetten van data en personalisatie tools voor een persoonlijke klantbeleving en meer omzet.

  • Met personalisatie van je shop is alles mogelijk. Het is daarom belangrijk allereerst je koers als bedrijf te bepalen alvorens je weet hoe je personalisatie wil inzetten. 

Bouwmaat.nl kenmerkt zich door de goede persoonlijke service. Dit wilden ze vertalen naar personalisatie. Uiteindelijk is dit gedaan door: 

  • Aanbevelingen tonen op productdetail pagina’s en in de winkelmand waarbij werd gekeken naar merkvoorkeur van bezoeker. 
  • Bij het gebruik van interne search (die veel wordt gebruikt) werd personalisatie toegepast door voorkeursmerken in de top van de suggesties te tonen.
  • Resultaat: 6.5% stijging van gemiddelde orderwaarde. Wat betreft conversiepercentage konden er nog geen uitspraken gedaan worden.
  • Doen = leren: Je kan nooit alles voorzien als je met een compleet bedrijf overstapt van niets naar een datagedreven aanpak. Je moet er gewoon mee beginnen en leren door te doen.
  • Maak meetbaar wat je doet!

12:10: E-commerce bij Ahold: Blurring in de zakelijke- en consumentenmarkt
Door: Sander Hoefnagels van Ah.nl

Ik had hoge verwachtingen van deze sessie, maar het viel uiteindelijk wat tegen. Sander Hoefnagels had het voornamelijk over de persoonlijke benadering van AH en hoe goed zij hier online mee bezig zijn. Het bleef redelijk oppervlakkig. Er kwamen niet echt key take aways uit, maar meer voorbeelden van door AH ontwikkelde technieken om de klant in zijn aankoopproces te helpen:

  • Zoals de code scanner met de APP waardoor men producten makkelijk kan vinden en vergelijken. (Voor personen in de zoekfase)
  • AH.nl zet enorm in op data en het gebruik hiervan om constant en accuraat persoonlijke aanbiedingen te tonen op AH.nl. Mede door deze persoonlijke aandacht ook naar de online omgeving te vertalen, de staat de shop nu in de top 3 van de Twinkle100.
      

13:30: Digitale transformatie van Bunzl
Door: Kevin Reijnders van Bunzl

Goed verhaal over de digitale transformatie van Bunzl Nederland. Bunzl is een groot leverancier van disposables en verpakkingen. Bijna iedereen heeft wel producten van Bunzl in huis. Zo levert Bunzl broodverpakkingen aan de Jumbo. Bunzl neemt ons in dit verhaal mee in hun digitale transformatie. Veel bedrijven bestellen namelijk nog telefonisch of via de mail. Slechts 15% besteld online en dit moet meer worden. 

  • Ga systematisch te werk om die digitale transitie te bewerkstelligen. Begin bij de absolute basis:
  • Begin met een strategische verkenning: Gebruik het Business Model Canvas (ja dit is ook in het digitale wereldje een goede manier) als startpunt om huidige situatie en gewenste digitale situatie uit te schrijven.
  • Bepaal de customer journey per type klant door: kwalitatieve interviews, enquêtes, etc. 
  • Werk vervolgens alle ideeën uit naar frameworks. 

In dit geval heeft Bunzl per rol in de organisatie een andere bestelomgeving ontwikkeld. Zo krijgt een productbeheerder een verpakkingsconfigurator en een inkoper een dashboard met overzicht in de aankopen. 

14:10: Next Level Ecommerce met Responsive AI
Door: Sebastiaan Bekker (Wehkamp) en Arian Oosthoek (e-tail Genius)

Hoe Wehkamp AI (artificial intelligence) inzet om eigen werk makkelijker te maken.

Wehkamp gebruikt AI en machine learning om per type product (jurk, broek, schoen) de perfecte afbeelding-volgorde te bepalen (eerst vooraanzicht, dan zijaanzicht, etc..) en hier consistentie in aan te brengen. Super handig! Er zijn nog geen cijfers uit deze aanpassing gekomen. De vervolgstap van deze automatisering is dan ook het A/B testen ervan.

Daarnaast was een interessant onderwerp wat ze aankaartte, dat het verzamelen van data en inzetten van machine learning de AVG-wet raakt. De volgende video geeft hier een perfecte uitleg over: https://drawforgood.com/shopping-tomorrow/

14:50: Testing the future customer journey
Door: Manon van den Enden (Retail Rocket Europe).

Retail rocket is een data en personalisatie bureau. Zij gebruiken hun tool om data in te zetten en webshops te personaliseren met hele grote hoeveelheden orders per dag. Retail rocket onderscheidt zich doordat zij segmenten maken aan de hand van hun data die verder gaat dan algemene segmenten. Het zogenaamde ‘collaboratie filtering’. 

Zo worden alle events van een bezoeker meegenomen in de segmentatie. Bijvoorbeeld: ‘Ben jij eerder in de shop geweest’ en ‘heb jij als man de broeken bekeken’, dan val jij onder segment man, geïnteresseerd in broeken en wordt daar de personalisatie op aangepast. 

Echter, stel jij bent nu iets aan het zoeken voor je vriendin? Dan is die aanname niet accuraat. Retail Rocket kijkt ook naar real-time data. Ben jij op dit moment ook online aan het kijken naar vrouwen kleding? Dan zal je real-time data ook hierin worden meegenomen en is de kans groter dat het segment klopt en de bezoeker een accuraat gepersonaliseerde banner of iets dergelijks te zien krijgt.

15:50: Keynote – Fast-Fashion vs. traditionele retailers
Door: Pouya Boland (Chiquelle)

Erg interessant. Het verhaal van een jonge ondernemer die met succes een groot fashion merk heeft opgezet. Hij toonde hoe het merk social media als leidraad gebruikt voor de ontwikkeling van hun collectie. Dit onder de noemer ‘Fast-fashion’. Na het zien van een geschikt product (bijvoorbeeld gedragen door een celebrity) op social media kunnen zij binnen 3 weken het product in de shop aanbieden. Mede door slimme logistieke lijntjes en een kleine voorraad. Dit laatste brengt volgens Pouya ook weer veel voordelen met zich mee op marketing gebied. Je creëert schaarste en schaarste is goed.

16:20: Keynote – De overeenkomsten en verschillen tussen de retail en sportwereld
Door: Björn Kuipers. 

Een must-see voor elke ondernemer. Alle kenmerken die een ondernemer moet bezitten werden besproken. Hierbij gebruikte voetbalscheids, Björn Kuipers, erg interessante voorbeelden uit ervaring bij het managen van zijn fysieke winkels. Daarnaast gebruikte hij een groot aantal achter de schermen momenten bij grote wedstrijden die hij heeft gefloten.

Voor herhaling vatbaar?

Voor ons als digitale agency is het geen must die we voor volgend jaar weer moeten inplannen. Het is overigens wel een aanrader voor e-commerce bedrijven. Voor ons was het wat oppervlakkig waardoor een onderwerp niet echt de diepte in ging. Dit is ook terug te zien in het aantal key learnings van dit artikel.
Een event wat zich focust op één onderdeel van e-commerce of een online marketing aspect zal voor een bureau veel interessanter zijn, omdat dan dieper in zal worden gegaan op online marketing en wellicht nieuwe inzichten zal opleveren. Wél leuk om weer wat oude bekende tegen het lijf te lopen op zo’n event!