Terug naar blog overzicht

SEO proof afbeeldingen in 5 stappen

Artikel delen:


Zoekwoorden in tekst en afbeelding

Het schrijven van een SEO tekst begint met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek om meer inzicht te krijgen in het zoekgedrag van potentiële klanten. Neem het fictieve voorbeeld van een webshop die spijkerbroeken voor mannen verkoopt. Wat wordt de titel van je productpagina? Heren spijkerbroek? Mannen spijkerbroek? Of misschien wel iets anders zoals heren jeans? Maakt niet uit zou je misschien zeggen. Maar wat nou als ik je vertel dat er maandelijks 20 websitebezoekers op zoek zijn naar ‘mannen spijkerbroek’ en maar liefst 1100 websitebezoekers naar ‘heren spijkerbroek’? Dan wordt ‘heren spijkerbroek’ ineens een stuk interessanter. Dat je deze interessante zoekwoorden kunt verwerken in de teksten op je website, om zo hoger te ranken op die zoekwoorden in Google wist je misschien al wel. Maar wist je ook al dat je deze zoekwoorden ook op verschillende plekken in je afbeelding kunt verwerken?

Waarom moet ik mijn afbeeldingen SEO proof maken?

Hoe rijker de content op je website, hoe waardevoller deze vaak gevonden wordt. Dat geldt niet alleen voor Google, maar ook voor bezoekers op je website wordt content aantrekkelijker met afbeeldingen. Door de SEO van je afbeeldingen te optimaliseren kun je op een gemakkelijke, maar effectieve manier je website beter vindbaar maken in Google. Google kan namelijk geen afbeeldingen begrijpen en heeft daar dus wat hulp bij nodig. Door zoekwoorden in je afbeeldingen te verwerken geef je Google meer informatie waar de afbeeldingen op je website over gaan. Het optimaliseren van afbeeldingen draagt ook bij aan het krijgen van een plekje in Google afbeeldingen.

Bestandnaam van de afbeelding

Het SEO proof maken van je afbeeldingen begint al voordat je deze upload in bijvoorbeeld jouw WordPress of Magento back-end. Als je een foto maakt en upload naar je computer wordt deze bijvoorbeeld opgeslagen als ‘IMG007.jpeg’. Google zal uit deze bestandsnaam niet op kunnen maken wat er op de afbeelding staat. Als je kiest voor een beschrijvende bestandsnaam is dit voor Google een stuk duidelijker.

Alt tags en titels

Als de afbeelding is geüpload kun je ervoor kiezen om nog een alt tag en een titel toe te voegen. De alt tag en titel van een afbeelding worden toegevoegd aan de broncode van een website of webshop en zijn daarom makkelijk toegankelijk voor Google. De titel van een afbeelding is zichtbaar wanneer je met je muis over een afbeelding beweegt. De alt tag is alleen zichtbaar wanneer een afbeelding niet goed geladen wordt.

Onderschrift bij de afbeelding

Je kunt er ook nog voor kiezen om aan de afbeeldingen op je website een onderschrift toe te voegen. Google ziet dit onderschrift als een omschrijving van je een afbeelding. Daarom is dit wederom een goede plek om zoekwoorden in te verwerken. Het lijkt misschien overbodig, maar er is aangetoond dat de onderschriften onder afbeeldingen drie keer vaker worden gelezen dan de rest van de content. Niet zo gek natuurlijk, want het geeft lezers de mogelijkheid om snel een artikel te scannen en te beoordelen of het voldoet aan hun zoekopdracht. Denk daarom altijd goed na over welke onderschrift je aan een afbeelding toe wilt voegen.

Bestandgrootte: Less is more

Er is nog iets waar je op moet letten, namelijk de bestandgrootte van je afbeeldingen. Grote scherpe afbeeldingen zien er misschien mooi uit, maar toch geldt voor de bestandgrootte van een afbeelding less is more. Hoe groter de afbeelding, hoe meer data de website moet laden, hoe trager hij wordt. En als een website in de ogen van websitebezoekers niet snel genoeg geladen wordt haken ze af. Dit gebeurt gemiddeld al na 3 seconden en dat wil je natuurlijk voorkomen. Verklein daarom je afbeeldingen en gebruik als richtlijn een maximum van 750 kb om een snelle laadtijd te garanderen.

JPEG of PNG?

Het standaard bestandtype van je afbeeldingen zou JPEG moeten zijn. De informatie van een JPEG afbeelding wordt namelijk compact opgeslagen, waardoor het bestandformaat klein blijft bij een goede kwaliteit afbeelding. In sommige situaties kan er beter gebruik gemaakt worden van PNG afbeeldingen. Een groot verschil tussen de twee is namelijk dat JPEG geen transparante achtergrond ondersteund, terwijl PNG dit wel doet. PNG afbeeldingen zijn wel een stuk groter dan JPEG afbeeldingen. Wanneer je een uitgesneden afbeelding in je website of webshop wilt tonen kun je daarom kiezen voor PNG, maar in alle andere situaties is het gebruik van JPEG meer aan te raden.