Terug naar blog overzicht

SEO lessen van Bol.com

3 minuten leestijd

Artikel delen:


Waar het werk pas écht begint

Ons werk stopt niet bij het opleveren van uw nieuwe website of webshop. Samen met u het maximale uit uw nieuwe e-commerce omgeving persen en resultaten behalen die uw initiële doelen overstijgen dat is waar het werk pas écht begint. In dit artikel bieden wij u een kijkje in de SEO keuken van Nederlands grootste online retailer: Bol.com.

Hoe Bol.com’s slimme SEO strategie bijdraagt aan het behalen van een jaaromzet van € 730 miljoen?

De exacte invulling van Bol.com’s online marketingstrategie wordt natuurlijk strikt geheim gehouden. Ze zouden wel gek zijn om hun concurrenten zo in de kaart te spelen. Wel zijn wij er via secundaire bronnen in geslaagd om de hoofdlijnen te achterhalen. Zo speelt SEO onbetwist eerste viool binnen Bol.com’s online marketingmix, zo blijkt uit een interview van Anne Rakhorst met SEO-manager Tom Smits van Bol.com. Zo werkt Bol.com sinds twee jaar per productcategorie met virtuele marketingteams, ontvangen alle medewerkers maandelijks een SEO-training en bestaat het vaste online team van Bol.com uit ruim 17 medewerkers.

Wat opvalt aan de SEO-strategie van Bol.com

De onlineproducten catalogus van Bol.com bestaat momenteel uit meer dan 10 miljoen producten. Voor ieder artikel is er een eigen detailpagina, tel hier de tijdelijk niet leverbare en momenteel nog niet leverbare artikelen bij op en dan kom je uit op circa 20 miljoen artikelen, of te wel 20 miljoen pagina’s. Om de webshop overzichtelijk, actueel en kwalitatief goed te houden is Bol.com non stop bezig met het analyseren en wijzigen van al deze pagina’s. Hierbij is de omzet een belangrijke graatmeter. Voor iedere productcategorie voert Bol.com het hele jaar door seizoen trendanalyses uit. Zo weet Bol.com exact wanneer zij welke producten moeten showcasen om de verkoop een extra boost te geven.

Specifieke zoekopdrachten en het gebruik van GTIN / EAN codes

Wanneer je in Google zoekt naar een rode grasmaaier behoort Bol.com tot de top drie resultaten. Naast deze toppositie valt het zoekresultaat van Bol.com ook nog eens het meeste op. Bol.com is namelijk de enige partij die naast het tonen van het gewenste product inclusief link naar de verkooppagina ook de vertrouwde sterren van de Google Reviews toont. Hiernaast sluit de meta tekst fantastisch aan op de zoekopdracht waardoor je als zoekende consument bijna instinctief op de link naar Bol.com klikt. Bol.com begrijpt zeer goed dat de manier waarop consumenten gebruik maken van zoekmachines aan het veranderen is. Consumenten zoeken steeds vaker naar artikelen met specifieke producteigenschappen. Door leveranciers te verplichten om van ieder product de GTIN (ook vaak de EAN code genoemd) aan te leveren en deze vervolgens in te voeren via product feeds weet speelt Bol.com handig in op deze trend.

Benieuwd naar wat wij voor uw e-commerce resultaten kunnen betekenen?

Staat u op het punt om een eigen webshop te beginnen of bent u ontevreden met de huidige prestaties van uw bestaande webshop? Neem nu contact met ons op om samen de mogelijkheden te bespreken en laat ons onze kennis en ervaring inzetten om ook van uw webshop een succes te maken.