Terug naar blog overzicht

Optimaliseer SEO prestaties met de Search Console bubble chart

Bubble chart weergave

Artikel delen:


Google heeft een nieuw gratis template opgezet waarmee jij zoekwoorddata uit Google Search Console kunt analyseren in Looker Studio (voorheen Data Studio). Dit template helpt je met het analyseren en verbeteren van jouw SEO prestaties. De bubble chart geeft je een visuele weergave van jouw best presterende zoekwoorden.

Voordat het template is ontwikkeld was het ook mogelijk om een bubble chart op te zetten, maar hier had je verschillende andere tools voor nodig. Nu is het een standaard template van Google.

Welke data bekijk je in de bubble chart?

Elke bubbel in het schema staat voor 1 specifiek zoekwoord. De data van de zoekwoorden is verkregen via de tabel ‘site vertoningen’ in Google Search Console. In de bubble chart kun je filteren op zoekwoorden, landen en apparaten. Hierdoor heb je al vrij snel de juiste data voor je analyses. De visuele weergave laat zien hoe jouw zoekwoorden presteren op basis van verschillende gegevens:

  • De y-as laat de gemiddelde positie zien van het zoekwoord.
  • De x-as laat het doorklikpercentage zien van het zoekwoord.
  • De kleur van de bubbel laat zien via welk apparaat is gezocht (mobiel, desktop, tablet).
  • De grote van de bubbel toont hoeveel klikken er gerealiseerd zijn via dat zoekwoord.
  • De rode stippellijn laat het gemiddelde zien van de twee assen.

Hoe krijg je een bubble chart in jouw Looker Studio weergave?

  1. Zorg ervoor dat je Google Search Console koppelt aan Looker Studio. Log daarna in met je Google-account waarin het Google Search Console-account staat dat je wilt analyseren.
  2. Als je bent ingelogd kun je hier het bubble chart-template vinden. Check nogmaals of je met het juiste Google account bent ingelogd.
  3. Kies het Google Search Console-account dat je wilt analyseren en de data wordt automatisch ingeladen in de bubble chart.

Ta-da! Dit is alles wat je hoeft te doen om een bubble chart te creëren met het template van Google. Al het harde werk is gedaan door Google en in dit gratis template gegoten. Jij hoeft de data alleen nog maar te analyseren en optimaliseren.

Welke analyses kun je maken met de bubble chart?

Je hebt je bubble chart opgezet, en nu? Nu is het tijd om aan de slag te gaan met analyseren en deze analyse te vertalen naar optimalisaties voor jouw site. Voor elke site zijn er verschillende factoren die invloed hebben op de inzichten uit de bubble chart. Maar er zijn een aantal algemene inzichten die jou verder kunnen helpen met je analyse. We hebben een paar tips voor je:

  • Zie je één hele grote bubbel? Ga dan eens na of je niet te afhankelijk bent van dit zoekwoord. En denk na over hoe je nog meer van dit soort bubbels krijgt.
  • Vergelijk eens één zoekwoord op verschillende apparaten. Sta je met een zoekwoord op plek 1 op desktop en op plek 13 op mobiel? Dan kan het zijn dat de mobiele versie van je site niet optimaal is.
  • Komen er zoekwoorden voor in je bubble chart waarmee je op plek 1 staat, maar je CTR is onder het gemiddelde? Probeer dan eens te achterhalen waar dit in zit.