Terug naar blog overzicht

Instagram legt haar nieuwe algoritme uit in officiële briefing

5 minuten leestijd

Instagram algoritme

Artikel delen:


Instagram heeft haar algoritme ongeveer een jaar geleden aangepast. Volgens de populaire foto app misten gebruikers voor de update 70 procent van alle posts en 50 procent van de posts van hun vrienden. Dit zou na update van de ”relevantie sortering” in het algoritme niet meer het geval zijn. Instagram heeft veel kritiek ontvangen op deze update en heeft nooit toegelicht wat de update precies inhield voor gebruikers. Deze stilte is nu doorbroken. In een recentelijke briefing heeft Instagram hun volledige algoritme toegelicht. Ook hebben zij positieve statistieken te gepresenteerd aan de hand van de update. Volgens het bedrijf, wat onderdeel is van Facebook, hebben de meer dan 800 miljoen gebruikers sinds de update meer dan 90% van de posts van hun vrienden gezien. En wordt er meer tijd op de app besteed dan ooit tevoren.

Instagram is gevestigd in San Francisco (op de foto zie je hét handelsmerk van San Fran; The Golden Gate Bridge) en gaf in hun nieuwe hoofdkantoor een exclusieve briefing aan een groep journalisten. Dit is een logische move, gezien het recentelijke schandaal rondom Facebook. Het bedrijf wil een meer open bedrijfscultuur creëren en deze transparantheid ook communiceren naar de buitenwereld.  In de briefing legde Instagram uit hoe hun nieuwe algoritme content sorteert en welke baten gebruikers hierbij hebben.

De drie elementen van het nieuwe algoritme van Instagram

Het nieuwe algoritme houdt rekening met drie hoofdfactoren. Deze factoren wegen zwaarder in het systeem dan wat dan ook. Deze factoren zijn:

  • Interesse – Het algoritme zal bepalen hoe waarschijnlijk het is dat je geïnteresseerd bent in een individuele post. Dit wordt berekend aan de hand van hoeveel je hebt geëngageerd met vergelijkbare content in het verleden. Hiervoor kijkt Instagram per gebruiker naar hoeveel die gebruiker engageert met bepaalde afbeelding of video posts. Wat interessant is om te vertellen is dat Instagram een snel ontwikkelende afbeelding herkenningstool heeft ontwikkeld. Hierdoor kan Instagram ook de daadwerkelijke content van een afbeelding ”zien”.
  • Tijdigheid – Instagram houdt rekening met wanneer een post is gepubliceerd. Hoe recenter een post is gepubliceerd, hoe hoger hij staat in je tijdlijn. Maar, als je maar ver genoeg doorscrolt naar beneden, mis je geen enkele post. Instagram verbergt namelijk geen posts, hoe oud ze ook zijn.
  • Relatie – De laatste belangrijke factor is de relatie die een gebruiker heeft met degene die een bericht post. Dit wordt gebaseerd op hoevaak je hebt geëngageerd met een gebruiker in het verleden. De factoren die hierin bepalend zijn, zijn gemeenschappelijke interacties zoals comments en likes op elkaars posts, direct messages en tags op posts.

De afbeelding herkenningstool (Image Recognition Tool)

Veruit de meest interessante nieuws is de afbeelding herkenningstool van Instagram. En het feit dat zij deze al toepassen in het nieuwe algoritme. Instagram lijkt, meer dan Facebook, het perfecte platform voor zo’n tool. Dit gezien de visuele aard van de foto app. De tool speelt waarschijnlijk ook in op Instagram’s nieuwe revised Explore layout. Deze nieuwe layout organiseert content in verschillende kanalen per onderwerp. Zoeken op afbeeldingen past natuurlijk erg goed in deze nieuwe layout. In plaats van te zoeken op hashtags (#), kan Instagram nu content uitlichten waar je waarschijnlijk in geïnteresseerd bent.

Dit voegt veel waarde toe aan de app, omdat het nu mogelijk wordt om via kruis-referenties aan nieuwe interessante content te komen. Een voorbeeld; als je een hoop strand foto’s bekijkt, is het aan te nemen dat je er nog meer zou willen zien en terwijl het systeem de term ”strand” misschien niet kan halen uit tekst elementen, zou dit wel kunnen door de afbeelding herkenningstool.

Deze ontwikkeling kan leiden tot een significante aanpassing in de Instagram marketing strategie die online marketeers, maar ook jij, toepassen om hun publiek te bereiken!