Artikel delen:
Hashtags, je kent ze hoogstwaarschijnlijk wel van populaire social media kanalen als Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Maar waar komt de hashtag eigenlijk vandaan? En wat doe je er precies mee? Kun je ze gebruiken om meer volgers te krijgen op de social media kanalen van je bedrijf? Let’s find out.
#Oorsprong
Toen mensen nog chatten via IRC (Inter Relay Chat) op het Internet, werden hashtags gebruikt om de namen van chatkanalen aan de duiden. Op die manier kon je zoeken naar chatkanalen met een bepaald thema, zoals bijvoorbeeld #webdesign of #webshop. Daarna raakten mensen met elkaar in gesprek over deze onderwerpen. Een ontwikkelaar bij Google genaamd Chris Messina opperde in 2007 in een tweet (post op Twitter) om dezelfde soort kanalen en groepen te vormen op Twitter. En dat was de geboorte van de hashtag zoals we hem nu kennen. Twitter besloot de functie te implementeren als automatische hyperlinks. En andere social media kanalen volgde snel.
Gebruik van de #hashtag
Het inzetten van een hashtag, het is geen rocket science. Je typt simpelweg een hekje (#) voor het woord dat je als hashtag wilt inzetten en klaar is Kees! De hashtag wordt vervolgens automatisch verbonden aan berichten met dezelfde hashtag. Op veel social media kanalen worden hashtags blauw, oftewel ‘klikbaar’. Wij raden je aan om maximaal 5 hashtags aan een bericht toe te voegen. Zo wordt je bericht geen brei van code. En voorkom je dat je wordt gezien als een ‘spammer’. In het kort; een hashtag maakt je bericht klikbaar, vindbaar en zichtbaar.
De hashtag en #marketing
Als ondernemer is de hashtag een interessant fenomeen om je bereik te vergroten. Het vergroot je vindbaarheid en dat vinden zoekmachines leuk. Hoe groot jouw succes is met hashtags op social media hangt ervan af of je de juiste hashtags gebruikt. Als je de juiste hashtags gebruikt weet je doelgroep jou te vinden. Om een feeling te krijgen met het inzetten van hashtags hebben wij de volgende voorbeelden opgesteld:
- Gebeurtenissen (#nieuwewerknemer, #bedrijfsuitje)
- Categoriseren van posts (#portfolio, #werk)
- Evenementen of beurzen waar je bedrijf aanwezig is (#webwinkelvakdagen, #webshopvakbeurs)
- Activiteit (#dutchwebdesignen, #websitebouwen)
- Terugkerende acties (#vacature, #nieuwewebsite, #nieuweklant)
Om je verder op weg te helpen heeft SocialMediaToday een infographic opgesteld met 266 hashtags voor Instagram. De hashtags zijn verdeeld in 38 categorieen, van fashion tot branding tot quotes. Ze zijn opgesteld om je bereik op Instagram te vergroten. Dutchwebdesign verzorgt ook social media marketing. Onze social marketeers kunnen je werk uit handen nemen. Neem contact met ons op voor meer informatie! #dutchwebdesign #tips #socialmedia #instagram