Terug naar blog overzicht

Google Page Experience update 2021

5 minuten leestijd

Google update 2021

Artikel delen:


Wanneer je denkt het algoritme van Google een klein beetje door te hebben, komt er alweer een nieuwe update. Al in juni heeft Google aangekondigd dat er een nieuwe update aankomt in 2021, namelijk Page experience. Sinds november is het duidelijk dat Page Experience vanaf mei 2021 wordt geïmplementeerd en invloed kan hebben op je website.

Maar wat is Google Page Experience precies?

Het nieuwe algoritme van Google gaat zich vooral richten op het begrijpen van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Mensen moeten gemakkelijk en snel kunnen navigeren op je website. Page Experience bestaat uit een set indicatoren waarmee de gebruikerservaring wordt gemeten. Hierbij kun je denken aan snelle laadtijden, mobielvriendelijkheid en buttons die niet verspringen. De update van Google brengt niet alleen maar nieuwe factoren met zich mee. Als je al bezig bent met het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van je website hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. De factoren die nu al meetellen in het algemene ranking algoritme van Google zijn:

  • Mobile-friendliness: is jouw website goed te gebruiken op mobiele apparaten
  • Safe-browsing: een indicatie tool van Google bekijkt of websites phishing of malware bevatten voor de veiligheid van gebruikers
  • HTTPS: is de verbinding van je website beveiligd
  • No intrusive intersitials: de content op de webpagina is makkelijk te bereiken door een gebruiker.

Met Page Experience komen er drie nieuwe uitgebreidere indicatoren bij. Deze worden door Google ‘Core Web Vitals’ genoemd. Ze gaan verder in op de laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Maar wat zijn de Core Web Vitals precies? Het zijn aspecten die een score geven aan je pagina over bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid, laadsnelheid en interactiviteit. De Core Web Vitals zijn te verdelen in drie verschillende categorieën:

  • Largest Contentful Paint (LCP): hiermee wordt de laadsnelheid van een website gemeten. Om goed te scoren op gebruiksvriendelijkheid moet de content op een webpagina binnen 2.5 seconden vanaf de start van het laden verschijnen.
  • First Input Delay (FID): hiermee wordt gemeten hoe snel je website laadt als een gebruiker bijvoorbeeld op een link of button klikt. Voor een goede score op gebruiksvriendelijkheid moet de FID binnen 100 milliseconden geladen zijn. 
  • Cumulative Layout Shift (CLS): hiermee wordt de visual stability gemeten. Er wordt gemeten of de pagina niet onverwachts verspringt als een gebruiker deze bekijkt. Voor een fijne gebruikservaring moet een pagina een CLS onder de 0.1 houden.

Als je deze nieuwe maatstaven samenvoegt met de al bestaande factoren, dan heb je een overzicht van het nieuwe Page Experience. Google heeft aangegeven dat page experience op zichzelf geen invloedt heeft op de ranking van je website. Maar elk los element meespeelt in het algemene ranking algoritme en kan dus invloed hebben op de algemene ranking van je website. Naast deze update gaat Google experimenteren met badges die een gebruiker laat zien hoe gebruiksvriendelijk een website is. Het kan dus zijn dat je de komende tijd veranderingen tegenkomt op Google.nl. Een voordeel (of nadeel) van deze badge kan zijn dat mensen sneller geneigd zijn om jouw website aan te klikken. 

Hoe bereid je je website voor op de nieuwe Google update?

Je bereidt je website voor door alvast na te gaan op welke punten je hoog scoort en waar nog verbetering mogelijk is. De page experience update is voornamelijk gericht op gebruiksvriendelijkheid van de website. Ga daarom eens naar je website als bezoeker of laat iemand anders dit doen. Stel jezelf tijdens dit proces een aantal vragen, zoals “Is de website snel geladen?” “Is je website op mobiel en desktop afgestemd?”. Naast de gebruiksvriendelijkheid van je website is content heel belangrijk. Google heeft aangeven dat content nog steeds het belangrijkste onderdeel is van een website. Een hele gebruiksvriendelijke website met slechte content zal ondanks het voldoen aan de eisen van Page Experience niet hoog in de Google ranking. Terwijl een website met hele goede content en een lagere gebruiksvriendelijkheid wel hoger kan scoren in de ranking.

Aan de slag met het verbeteren van de Page Experience

Denk je nu ik kan wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van mijn website? Dutchwebdesign helpt je graag bij het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag bij het ontwikkelen en behouden van een loeisterke website.