Terug naar blog overzicht

De groei van Voice in Nederland

10 minuten leestijd

Opkomst voice search in Nederland

Artikel delen:


“Hey Google, ik zoek online marketing ondersteuning in Breda voor mijn bedrijf”

In 2020 is de verschuiving van offline naar online nog sneller gegaan onder andere door het uitbreken van het coronavirus en de maatregelen die hiervan als gevolg werden ingesteld. Deze verschuiving is niet nieuw, maar is wel in een sneltreinvaart terecht gekomen. Ook de groei van voice als nieuwe interface heeft in het afgelopen jaar een flinke slag gemaakt. Voice is op weg om ook in Nederland hét klantcontactkanaal van de toekomst te worden. 

Steeds meer consumenten gebruiken voice-assistenten zoals Siri, Alexa, Google en Bixby. Smart speakers, zoals bijvoorbeeld Google home worden steeds populairder voor verschillende toepassingen in huis. De consument wordt steeds minder terughoudend in de aanschaf en het gebruik. In Nederland worden voice-assistenten vooral gebruikt voor het stellen van vragen, maar ook voor praktische zaken zoals het opvragen van het laatste nieuws of het streamen van muziek. Het valt op dat het gebruik van smart speakers flink is gestegen van 24% naar 41% terwijl het gebruik van voice-assistenten via een smartphone aan het dalen is*.

Wat is voice search?

Wij omschrijven voice search als het gebruiken van je stem voor het uitvoeren van een zoekopdracht in zoekmachines zoals Google. Voice search is ontwikkeld om de gebruikservaring van de consument te verbeteren en is een groeiende trend binnen Online Marketing en met name SEO. De manier van zoeken met voice search verschilt erg van het traditionele zoeken via text search. In de toekomst zullen de voice assistenten steeds meer persoonlijke resultaten weergeven. Door het gebruik van de voice assistenten leren deze steeds beter waar jij naar zoekt en welke antwoorden bij jou passen.

Voice search versus text search

Uit cijfers van de Nationale Voice Monitor 2021 blijkt dat al 44% van de gebruikers van smart devices voice search inzet om zoekopdrachten uit te voeren. Met text search focussen we op korte en krachtige zoektermen en met voice search gebruiken we juist langere zoektermen in de vorm van een vraag. Niet alleen het uitvoeren van een zoekopdracht veranderd met voice search, maar ook hoe de resultaten van de zoekopdracht worden weergegeven. Als een zoekopdracht is gedaan met text search worden er meerdere resultaten getoond in een zoekmachine zoals Google. Als gebruiker bepaal je zelf welk resultaat je aanklikt en je aandacht aan geeft. Als je een vraag stelt via voice search wordt alleen het eerste resultaat voorgelezen door jouw voice assistant. Alleen de toppositie in Google telt nog en het optimaliseren van je website voor zoekmachines en het delen van relevante informatie wordt nog belangrijker. Maar hoe kom je dan in die toppositie? En wat betekent voice search voor je SEO. 

Voice Search en zoekmachineoptimalisatie

SEO is al langere tijd belangrijk voor de vindbaarheid van je website en dit blijft ook met de opkomst van voice search belangrijk. Dus ga vooral door met het optimaliseren van je website voor zoekmachines als Google en breidt dit uit met optimalisatie voor voice search. Om bovenaan in Google genoemd te worden als antwoord voor een zoekopdracht via voice zijn korte bondige antwoorden belangrijk. Je website moet antwoord kunnen geven op een veelgestelde of belangrijke vraag in jouw branche. Zoekopdrachten met voice search worden gedaan door gebruikers door middel van een vraag die ‘normaal’ hardop aan een persoon gesteld wordt. Dit wordt een long-tail zoekopdracht met 5-6 woorden. Getypte zoekopdrachten bestaan vaak maar uit 2-3 steekwoorden.

Naast dat de zoekopdracht anders uitgevoerd wordt door de consument heeft voice search ook invloed op de teksten die op een website zijn geplaatst. Waar je bij SEO richt op het geven van uitgebreide informatie en het schrijven van langere teksten is het bij Voice SEO juist voordelig om kortere teksten met de belangrijkste informatie te hebben. Dit is ondere andere belangrijk omdat voice search wordt ingezet op momenten dat we onze handen vol hebben of ondertussen ook bezig zijn met andere dingen. Je krijgt niet de volledige aandacht van de gebruiker en jouw website moet meteen het juiste antwoord geven op de gestelde vraag. Anders haakt een gebruiker af.  

Een kennisbank ontwikkelen en lokale SEO

Een ideale manier om je website in te richten voor voice SEO is het ontwikkelen van een kennisbank op je website. In deze kennisbank kun je informatie delen en bijvoorbeeld belangrijke begrippen uitleggen. Met deze kennisbank creëer je voor Google een uitgebreide database met korte en krachtige antwoorden die bijdragen aan de vindbaarheid van je website. Dit maakt de antwoorden, op gestelde vragen via voice, op jouw website geschikt voor voice search. Niet alleen goede teksten op je website zijn belangrijk voor Voice SEO, richt je ook op lokale SEO. Voice search wordt veel gebruikt om dingen op te zoeken in de omgeving van de gebruiker. Zorg er dus voor dat jouw bedrijf te vinden is voor mensen in de buurt:

  • Zet een Google Mijn Bedrijf pagina op of update de bedrijfspagina die je al hebt,
  • Richt je op zoektermen in combinatie met de locatie van jouw bedrijf,
  • Creëer content die handig is voor mensen bij jou in de buurt,
  • Meld je bedrijf aan bij lokale online bedrijfsgidsen voor wat lokale linkbuilding. 

Wil je meer weten over SEO of ben je op zoek naar een digital marketing bureau dat je hierbij kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een (virtuele) kop koffie. 

*Genoemde cijfers komen uit de Nationale Voice Monitor 2021