Terug naar blog overzicht

Black Friday Madness!

5 minuten leestijd

black friday 2020 blog

Artikel delen:


Jazeker! Het is bijna weer zover: Black Friday! Wat een jaar of 5 geleden nog voorzichtig om de hoek kwam kijken, is nu ook in Nederland een vast begrip. Black Friday valt altijd op de dag na Thanksgiving, wat dit jaar 27 november 2020 is. Ben jij er klaar voor? 

Wat is Black Friday precies? 

Ontstaan in de Verenigde staten, als vaste vrije dag na Thanksgiving. De Amerikanen, voldaan van een dag familie en lekker eten, namen deze dag aan als mogelijkheid om eens goed te gaan shoppen. Steeds meer winkeliers ontdekten dat en speelden hierop in. Met als resultaat een gigantische piek in de verkopen. Op die dag werden de cijfers steevast in het zwart opgeschreven. En waar rood de kleur van verliezen aanduidt, staat zwart voor winst! Vandaar de naam Black Friday. 

Tegenwoordig is dit niet 1 dag meer maar meerdere. Zo heeft Cyber Monday zich bij dit drukke shopweekend gevoegd. Waarbij Black Friday is ontstaan als een dag waarbij je hoge korting ontvangt in fysieke winkels, is Cyber Monday de tegenhanger met hoge kortingen in webwinkels. Tegenwoordig zijn beide dagen goed voor een golf aan potentiële nieuwe klanten en omzet, mits jouw webshop er helemaal klaar voor is! 

Ben je er klaar voor? 

Los van alle leuke aanbiedingen en social acties, waar we het later over gaan hebben, is het natuurlijk allereerst belangrijk dat jouw webshop er volledig klaar voor is. En daarvoor zijn een paar belangrijke punten waar je rekening mee moet houden.

Gigantische pieken

Stel je voor, al jouw klanten komen in een periode van 4 dagen (meerdere malen) op jouw webshop. Wat gebeurt er dan? De kans bestaat dat de server overload en je webshop voor een (korte) periode niet bereikbaar is. Zeker wanneer je gebruikt maakt van een shared server en al jouw concullega’s dezelfde pieken ervaren. Op een dag als deze is een niet te bezoeken webshop wel het laatste wat je wilt. Alle potentiële klanten zullen voor een dichte deur staan en hun heil bij een van je concurrenten zoeken. Natuurlijk is dit een doemscenario, maar een mogelijkheid en gelukkig gemakkelijk te voorkomen! Wees voorbereid en kies tijdig voor een (tijdelijke) server upgrade, zodat je helemaal klaar bent voor die gigantische piek in het weekend van 27 november. 

Gebruiksvriendelijkheid website

Het is altijd belangrijk je klant de beste gebruikerservaring mogelijk te bieden. Maar zeker wanneer er potentieel in de vijf dagen van Thanksgiving tot en met Cyber Monday gemiddeld 16,3% aan verkopen bijkomen. Laat deze klanten zien dat jij de beste service op gebied van online aankopen kunt leveren, en je hebt er gegarandeerd klanten voor de rest van het jaar bij! Dus vermijd lange laadtijden, maak je webshop overzichtelijk door gebruik van witruimtes en duidelijke call to action-buttons en zorg ervoor dat je mobiele pagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers.  

Zoekterm Black Friday

Ook interessant om in de gaten te houden zijn je Google Ads rond de Black Friday periode. Zo zou je zomaar een grote slag kunnen slaan door hier extra aandacht aan te besteden. Black Friday is een grote zoekterm, met zijn piek beginnend in oktober en welke aanhoudt tot, logischerwijs, eind november.

zoekterm black friday - google trends

Ook al is Black friday in Nederland al een paar jaar een begrip, er wordt nog steeds met toenemende interesse op gezocht. De oplettende lezer zal zich realiseren dat er vele combinaties mogelijk zijn, zodat er veel specifieker getarget kan worden op de juiste zoekopdrachten. Om een paar voorbeelden te geven, denk aan ‘Black Friday deals + product’, ‘Black Friday koopje’, ‘Black Friday korting + product’ en ga zo maar door. 

Korting, korting, korting

Nu je webshop er helemaal klaar voor is, kun je je klanten gaan ontvangen. De meeste klanten zullen op Black Friday en Cyber Monday vooral hopen op flinke kortingen. En ook je concurrenten zullen hiermee gaan werken dus wil je de beste korting aanbieden, let dan goed op wat je concurrent doet! Natuurlijk kun je ook stunten op andere manieren. Zo zijn er genoeg bundels samen te stellen waarbij jouw klant zijn voordeel kan behalen. Maak er vooral een leuk en uitbundig event van. Laat zien dat je er moeite in steekt, zie dit als een extra kans om je (vaste) klant betrokken te laten zijn bij jouw business en beloon ze. Maak leuke social posts, creëer een winactie of stuur je vaste klant een speciale kortingscode toe. 

Pak je kans

Zoals je kunt lezen, is er veel te winnen op Black Friday en Cyber Monday aan omzet, naamsbekendheid en klanten. Maar start op tijd! Veel van deze aanpassingen kosten tijd om het goed te doen, en het laatste wat je wilt is een niet goed werkende webshop op Black Friday. Onze tip: maak een week van te voren geen ingrijpende veranderingen meer aan je webshop. 

Kortom, start op tijd met de voorbereidingen op deze hectische tijd, zodat je goed beslagen ten ijs komt. Heb je hiermee hulp nodig, of wil je meer advies over de tips in deze blog? Laat het ons even weten en wij gaan graag samen met jou aan de slag met deze grote kans! 

Corona & Black Friday

Misschien lees je deze blog en denk je: Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit dat met Covid-19? Beïnvloedt dit het aankoopgedrag van mijn klanten niet? Goede vraag! Waarschijnlijk zullen er minder mensen naar de fysieke winkels trekken op de vrijdag. En ja, er is meer online besteld de afgelopen maanden dus misschien zijn er mensen al wat verzadigd. Aan de andere kant is de kans dat deze trend zich doorzet en zich laat zien tijdens dit koopweekend even groot, zo niet groter! Daarbij zullen klanten die ervoor kiezen binnen te blijven, zich nog meer toeleggen op online shoppen. En zeg nou zelf: de gemiddelde Nederlander laat een leuke korting niet zomaar liggen. Veel mensen sparen hun aankopen juist uit, hopend op een leuke deal met Black Friday. Dus ook met deze onzekere corona tijden voorzien wij een prachtig shopweekend tegemoet!