20Apr

B2B e-commerce met Magento: Niet instappen is geen optie meer

B2B e-commerce met Magento: Niet instappen is geen optie meer

Uit een prognose van Forbes blijkt dat de B2B e-commerce markt in 2019 ruim twee keer zo groot zal zijn als de e-commerce B2C markt. Waar momenteel circa 30% van zakelijke kopers een deel online van zijn inkopen online doet, wordt verwacht dat binnen drie jaar ruim 56% van de zakelijke kopers online aankopen gaat doen. Kortom, kansen alom op B2B e-commerce gebied. Maar wat zijn nou precies de belangrijkste voordelen van een B2B e-commerce platform en welke functies zijn hier bepalend voor? Wij leggen het je uit.

 

Gebruikersgemak

Je zakelijke klanten hebben behoefte aan een webshop. Het hebben van een omnichannel strategie is tegenwoordig in de meeste sectoren de standaard. Logisch wanneer je de vele voordelen ervan inziet. Bestellen op ieder gewenst moment, eerdere bestellingen met een druk op de knop herhalen en altijd op de hoogte zijn van de status van je bestelling zijn slechts enkele van de vele voordelen die een B2B webshop  je klanten biedt.

 

Klantbeheer en gebruikersrollen

Uiteraard is iedere klant anders en krijgt iedere klant een unieke behandeling. Binnen een Magento B2B webshop is het mogelijk om unieke prijsniveaus, kortingen, verzendmethoden, betaalmethoden en voorwaarden per klant in te stellen. Automatisering en verhoging van gebruiksgemak zonder in te leveren aan persoonlijke aandacht en een maatwerk behandeling per klant. Ook kunnen per klant verschillende gebruikersrollen met bijbehorende rechten geïmplementeerd worden. Op deze manier is het mogelijk voor werknemers met verschillende bevoegdheden en rollen van een klant om samen te werken op jouw e-commerce platform.

 

B2B e-commerce verschuiving naar mobiel

Hoe verder we vorderen in het mobiele millennium hoe nadrukkelijker de verschuiving van desktop naar mobiele apparaten voelbaar wordt. Tegenwoordig maakt bijna de helft van alle B2B klanten gebruik van een mobiel apparaat bij het doorlopen van het koopproces. B2B klanten zijn ook mensen, gebruiksgemak op verschillende apparaten is hier, evenals bij B2C  markten van cruciale waarde voor succes.

 

Koppeling met ERP-systemen en andere externe systemen

Magento valt uitstekend te koppelen met vrijwel ieder ERP systeem.  Op deze manier zijn je voorraden ten alle tijden up to date. Ook kan er gekoppeld worden met CMS systemen, PIM systemen en post services. Met het slim opzetten van je e-commerce kanaal maak je het niet alleen gemakkelijk voor B2C en B2B klanten maar ook voor jezelf.

 

E-commerce voor pro’s: combineer je B2B webshop met je B2C shop

Ook het combineren van een B2C met een B2B shop behoort tot de mogelijkheden. Op deze manier heb je een platform voor al je e-commerce activiteiten, overzichtelijk en daarnaast ook nog eens kosten-en-tijd-besparend. Uiteraard kunnen er grote verschillen zijn tussen jouw webshop voor zakelijke klanten en consumenten. Verschillen in design, functionaliteiten, producten, prijzen etc. zijn allemaal mogelijk.

 

Advies op maat nodig?

Dutchwebdesign heeft ruime ervaring bij het opzetten van B2B Magento webshops met koppelingen naar ERP. Via deze B2B webshops wordt het order proces efficient ingericht zodat de order handling minimaal en marge maximaal is. Heeft u een interessant vraagstuk voor ons? Wij vertellen u graag hoe onze oplossing uw organisatie verder kan helpen.